Referendum verdrag EU-Oekraïne op 6 april

• donderdag 29 oktober 2015
  • Categorie:

• DEN HAAG - Het referendum over de associatieovereenkomst met Oekraïne wordt gehouden op woensdag 6 april 2016. Dat heeft de referendumcommissie donderdag bekendgemaakt. De datum is zo gekozen dat er genoeg tijd is voor het voeren van een publiek debat en dat gemeenten zich kunnen voorbereiden, aldus de commissie.

Door ANP - 29-10-2015,

Ook is de vraag vastgesteld zoals hij op het stembiljet komt te staan: Bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne? De formulering 'Bent u voor of tegen..' is wettelijk verplicht.
    Het raadgevend referendum komt er op initiatief van het Actiecomité GeenPeil, dat vreest dat het verdrag een eerste stap naar EU-lidmaatschap van Oekraïne is. GeenPeil zamelde 427.939 handtekeningen in, ruim meer dan de 300.000 die nodig waren voor het referendum.

NHD