OZB zet coalitie Schagen onder hoogspanning

• donderdag 29 oktober 2015

• VVD wil niet aan verhoging voor accommodatiebeleid
    De VVD wil er pertinent niet aan, terwijl CDA en PvdA vinden dat de coalitiepartner de verhoging maar moet slikken. De VVD voerde donderdag crisisoverleg; de coalitie staat kort voor de begrotingsbehandeling van dinsdag onder hoogspanning.
    Door harry de jong - 29-10-2015,

Om én acht ton te kunnen bezuinigen en toch zwembaden, sporthallen en andere (sport)accommodaties overeind te houden, stellen burgemeester en wethouders voor niet alleen verenigingen en dorpshuizen te korten, maar tegelijkertijd de OZB flink te verhogen.
    Met maximaal negen procent boven op de anderhalf ’reguliere’ verhoging van anderhalf procent. Minder OZB-verhoging betekent dat minder voorzieningen in stand kunnen worden gehouden, gaf welzijnswethouder Ben Blonk eerder aan.

Aanpassing

Maar de VVD zal onder geen beding instemmen met een extra 9 procent OZB-verhoging, zegt fractievoorzitter Jonne van der Beek. En evenmin met 7,5 procent, waarmee CDA en PvdA de liberalen deze week tegemoet dachten te komen. De VVD wil aanpassing van het accommodatiebeleid. Van der Beek: ,,Zet het tegenover het wegenonderhoud en ga strepen; prioriteren.’’
    Eenvoudig gesteld: of een trottoir onderhouden of een sporthal openhouden. ,,Als je nu al moeite hebt om die acht ton aan bezuinigingen door te voeren in het accommodatiebeleid, hoe ga je straks dan 1,5 tot 3 miljoen bezuinigen op het wegenonderhoud, dat ook hard nodig is? Moet je dan wéér de ozb verhogen?’’
    De VVD-fractievoorzitter zegt constructief ’te willen meedenken over een oplossing’. ,,Maar deze OZB-verhoging kunnen wij niet verkopen aan onze achterban.’’