Meer plek langs A7 tussen Den Oever en Purmerend voor megabedrijven

• woensdag 7 oktober 2015
  • Categorie: , ,
  •  Hollands Kroon - DEN OEVER - Langs de A7 tussen Den Oever en Purmerend moeten meer gebieden worden aangewezen voor grootschalige bedrijven die kunnen profiteren van elkaars afvalstromen.

Door Martijn Gijsbertsen - 7-10-2015,

Voorwaarde: profiteren van elkaars afvalstromen
    O
    ver dat idee praat Hollands Kroon achter de schermen met de andere Noord-Hollandse A7-gemeenten Medemblik, Hoorn en Koggenland plus de provincie.
    ,,De intentie is niet om de zone langs deze snelweg, waar nog heel veel ruimte is, vol te bouwen. Of nieuwe bedrijventerreinen te realiseren’’, benadrukt wethouder Theo Meskers van Hollands Kroon.

Grondstof

,,Wat we proberen, is meer lijn en samenwerking te krijgen in het faciliteren van ondernemingen, die zich in onze regio willen vestigen. Door daaraan te koppelen dat de reststof van de ene sector of industrie een grondstof kan zijn voor een andere, wordt ook het milieu geholpen.’’
    De besprekingen zijn pril, staan nog in kinderschoenen. Met de verkennende overleggen wordt een voorschot genomen op de Omgevingswet.
    Waar gemeenten nu bestemmingsplannen maken, waarin wordt bepaald wat waar is toegestaan, moet volgens Meskers straks ’meer worden gedacht in doelstellingen’.
    ,,Binnen een aangewezen gebied wordt niet de branche waarin een onderneming opereert bepalend. Maar bijvoorbeeld wel de mate waarin die activiteiten passen in de milieuketen’’, licht hij toe.

Datacenters

,,Daarmee creëer je een situatie dat regelgeving flexibeler wordt, dingen mogelijk worden die we misschien nu niet kunnen bevroeden. Wie had ooit gedacht dat glastuinbouw en datacenters, zoals op Agriport, vanwege restwarmte hand in hand gaan?’’
    Betrokken partijen zullen de ogen niet sluiten voor de overcapaciteit aan bedrijventerreinen in Noord-Holland. ,,We zijn ons ervan bewust dat het aanbod de vraag momenteel overstijgt.’’
    Tegelijkertijd moet volgens Meskers creatief en efficiënt worden nagedacht over waar je locaties schept voor ’nieuwe industrieën’.
    ,,Een megafabriek die accu’s bouwt voor elektrische auto’s of andere opkomende activiteiten die veel ruimte in beslag nemen, kun je niet binnen de schil van stad of dorp kwijt.’’
    Hij heeft daarbij het gevoel dat de andere A7-gemeenten en provincie beseffen dat het regionale belang met het oog op werkgelegenheid voorop staat.

Passer

,,Met name Amerikaanse bedrijven hanteren andere afstandsnormen dan wij. Zij pakken een passer, zetten de punt in Amsterdam en trekken een cirkel. Wij vallen binnen die straal. Of er dan wat nieuws in Hoorn of Middenmeer komt: het gaat erom dat het hier in de buurt komt. Want ook de rest van de regio kan een graantje meepikken.’’
    NHD