Johan Remkes wil verder als commissaris van de Koning

• donderdag 29 oktober 2015
  • Haarlem - Johan Remkes wil door als commissaris van de Koning in Noord-Holland. En niemand die eraan twijfelt dat dit ook gebeurt.
    Roel van Leeuwen

Remkes brengt vooral rust

Ook al heeft de man die het provinciebestuur naar rustig vaarwater leidde na enkele geruchtmakende integriteitskwesties, niet alleen maar vrienden gemaakt.

Het was Remkes die voorop liep in de strijd tegen de plannen van minister Plasterk van binnenlandse zaken om Noord-Holland samen te voegen mét Utrecht en Flevoland. Tijdens een persbijeenkomst in Nieuwspoort in Den Haag — in het hol van de leeuw — haalde hij de plannen van de minister onderuit. Een pijnlijke nederlaag voor Plasterk die, saillant genoeg, moet bepalen of hij Remkes — na een positieve aanbeveling van Provinciale Staten — voor herbenoeming bij de Koning voordraagt.

Een kandidaat als Remkes passeer je echter niet zomaar. Zeker niet omdat in de Noord-Hollandse politiek — na een roerige periode waarin diverse gedeputeerden (Hooijmaijers en Moens, red) niet integer bleken — de rust is teruggekeerd. De commissaris van de Koning schroomt niet om het thema integriteit aan te snijden, zo bleek bijvoorbeeld toen hij 'spookstaten-lid' Monica Nunes aanspoorde haar zetel op te geven.

„Als je ziet waar Noord-Holland vandaan komt dan heeft hij dit serieus opgepakt", zegt fractievoorzitter Remine Alberts van de SP. „Remkes heeft uitstekend leiding geven in een bestuurlijk onrustige tijd", meent ook Theo van Eijk (CDA). En volgens Bram van Liere (PvdD) probeert Remkes het onderwerp integriteit continu onder de aandacht te houden bij de Statenleden. „Dat doet hij goed."

GroenLinks-fractievoorzitter Alwin Hietbrink noemt Remkes 'een stevig bestuurder'. „Hij is iemand die het debat kan openen en zaken op de agenda zet." Hij doelt onder meer op uitspraken die Remkes onlangs deed over gemeenten die slecht bestuurd worden. Volgens hem zou de raad dan van bovenaf zelfs ontbonden moeten kunnen worden.Xander den Uyl (PvdA) vindt Remkes bestuurlijk sterk. „Hij heeft gezag en is ook heel benaderbaar."

Kritiek is er ook. Volgens Van Liere is Remkes zeker geen 'warme burgervader'. Daarnaast zijn de Statenleden niet vergeten hoe Remkes optrad bij wat 'Bloemengate' is gaan heten. Het zoontje van gedeputeerde Post zou zijn voorgetrokken toen hij bloemen uit mocht reiken aan het koningspaar. Remkes vond het 'veel gedoe over niets, waarbij hij de gedeputeerde in bescherming nam.

Oud-Statenlid Eric Geels typeert Remkes als een 'zonnekoning' die met zijn autoritaire bestuursstijl alles naar zijn hand zet. „Zijn stijl is mij een doorn in het oog. Maar ik neem het de Statenleden meer kwalijk. Zij zijn volksvertegenwoordigers maar gaan te makkelijk door de knieën Remkes.."

NHD