Informatiebijeenkomst Windplan Waardpolder 9 oktober

Hollands Kroon - WP Energiek is van plan om het bestaande windmolenpark in de Waardpolder te herstructureren. De bestaande 19 windmolens met een ashoogte van 30 meter en een vermogen van 0,7 Mw worden vervangen door 6 windturbines met een vermogen van 5 Mw en een ashoogte van 120 meter. Dat is vier keer zo hoog als de ashoogte van de huidige molens. Ook het geïnstalleerde vermogen gaat omhoog, van 13 Mw naar 30 Mw. Er komen felle waarschuwingslichten op de bovenkant van de molens.

uitnodiging

voor een interactieve informatiebijeenkomst

op vrijdag 9 oktober

van 20.00 tot 22.00 uur

in Dorpshuis De Nieuwe Horn te Kolhorn

GROEP MAATWERK WINDPLAN WAARDPOLDER

Om iedereen goed te informeren heeft WP Energiek op 19 mei, samen met de provincie, alle omwonenden in een straal van 1500 meter van het park uitgenodigd voor een gebiedsatelier. Dit was een drukbezochte en  informatieve avond.  Het werd duidelijk dat, als de plannen van WP Energiek doorgaan, in de Waardpolder zes MEGAturbines met een tiphoogte van mogelijk 186 meter komen te staan, want niet alleen de ashoogte neemt toe, maar ook de lengte van de wieken. Dat is drie keer zo hoog als de Grote Kerk in Schagen en even hoog als de Euromast in Rotterdam.

De Waardpolder was van origine een heel stil gebied. Als Groep Maatwerk Windplan Waardpolder hebben wij grote zorgen over de toename van de geluidsbelasting in de Wieringerwaard. Wij vrezen ook overlast door de slagschaduw van de enorme wieken. Wij zijn niet tegen windenergie, maar willen wel dat de voorgenomen herstructurering van de windmolens in de Waardpolder plaatsvindt op basis van maatwerk, zodat de overlast voor omwonenden zeker niet groter wordt dan nu al het geval is.

Ook zijn wij bezorgd over de onvermijdelijke waardevermindering van de huizen. Voordat de molens zijn geplaatst daalt de waarde van de huizen al met 15 tot 25%. Alle omwonenenden krijgen dus binnenkort al te maken met een flink verlies of zelfs met onverkoopbaarheid. Ook de omliggende landbouwgrond daalt in waarde. Wij vinden dat de schade door waardevermindering en door het verlies van woon‐ en leefgenot vooraf moet worden gecompenseerd door WP Energiek. De belangen van de omwonenden mogen niet ondergeschikt gemaakt worden aan de economische belangen van WP Energiek.

Bij Provinciale Staten willen wij afdwingen dat er maatwerk komt in het plan voor de Waardpolder, waarmee de nieuwe molens van WP energiek een redelijk bedrijfseconomisch rendement opleveren en waarmee de belangen van de omwonenden ook een eerlijke afweging krijgen.

Wij willen dit graag samen met geïnteresseerde omwonenden bespreken op een interactieve informatiebijeenkomst op vrijdag 9 oktober van 20.00 tot uiterlijk 22.00 uur in Dorpshuis De Nieuwe Horn te Kolhorn. U bent welkom vanaf 19.30 uur (inloop, koffie en thee).

Wij zien u graag op 9 oktober!
Met vriendelijke groet,

Jaap Blaauboer (Barsingerweg 19, Wieringerwaard),
Jaap Brantjes (Kreil 24, Barsingerhorn),
Jan Eichhorn (Kreil 12, Barsingerhorn),
Marjorie Pigge (Kreil 12, Barsingerhorn),
Dein Venema (Kreil 22, Barsingerhorn)

26 september 2015

GROEP MAATWERK WINDPLAN WAARDPOLDER
uitnodiging voor een interactieve informatiebijeenkomst
op vrijdag 9 oktober van 20.00 tot 22.00 uur in Dorpshuis De Nieuwe Horn te Kolhorn

Zoals u weet is WP Energiek van plan om het bestaande windmolenpark in de Waardpolder te herstructureren. De bestaande 19 windmolens met een ashoogte van 30 meter en een vermogen van 0,7 Mw worden vervangen door 6 windturbines met een vermogen van 5 Mw en een ashoogte van 120 meter. Dat is vier keer zo hoog als de ashoogte van de huidige molens. Ook het geïnstalleerde vermogen gaat omhoog, van 13 Mw naar 30 Mw. Er komen felle waarschuwingslichten op de bovenkant van de molens.

Een impressie van de toekomstige aanblik van een deel van de Waardpolder.
De Waardpolder was van origine een heel stil gebied. Als Groep Maatwerk Windplan Waardpolder hebben wij grote zorgen over de toename van de geluidsbelasting in de Wieringerwaard. Wij vrezen ook overlast door de slagschaduw van de enorme wieken. Wij zijn niet tegen windenergie, maar willen wel dat de voorgenomen herstructurering van de windmolens in de Waardpolder plaatsvindt op basis van maatwerk, zodat de overlast voor omwonenden zeker niet groter wordt dan nu al het geval is.

Wij zien u graag op 9 oktober!
Met vriendelijke groet,

Jaap Blaauboer (Barsingerweg 19, Wieringerwaard),
Jaap Brantjes (Kreil 24, Barsingerhorn), Jan Eichhorn (Kreil 12, Barsingerhorn),
Marjorie Pigge (Kreil 12, Barsingerhorn), Dein Venema (Kreil 22, Barsingerhorn)