Groep wil bad overnemen

• vrijdag 9 oktober 2015
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Hippolytushoef - De Venne kopen voor symbolisch bedrag en zelf zwembad exploiteren

Henk Cornelissen

Rond het zwembad De Venne is een groep Wieringers opgestaan voor het behoud van het instructiebad. De werkgroep, De Nieuwe Venne genaamd, wil proberen het bad over te nemen van de gemeente Hollands Kroon. Die trekt er — als de gemeenteraad op 5 november de uitwerkingsvoorstellen van het accommodatiebeleid aanvaardt — per 1 juli de handen van af.

Sinds duidelijk werd, dat de gemeente voornemens is De Venne te sluiten, zijn er allerlei gedachten op gang gekomen voor het behoud van het bad. De actiegroep 'Als je op een eiland woont, moet je kunnen zwemmen, die vorige week in de lucht kwam op Facebook, weet zich gesteund door vijftienhonderd likes' en een aantal verenigingen en belangengroepen en de plaatselijke huisartsen.

Gesprekspartner

De Nieuwe Venne wif eerst door het gemeentebestuur als serieuze gesprekspartner worden gezien. Het college heeft laten weten eventuele initiatieven voor het behoud van het bad een kans te willen geven. „In de eerste gesprekken zullen we inzicht moeten krijgen in de exploitatiekosten van de afgelopen jaren," aldus Simon Eg uit Den Oever, die als woordvoerder van De Nieuwe Venne optreedt. „Eerst zullen we deskundig advies inwinnen over de bouwkundige staat, de mogelijkheden tot energiebesparing en over vormen van exploitatie."

Behalve Eg bestaat de werkgroep uit Hans van der Veen, Han Koppe en de oud-gemeenteraadsleden Tjebbe Tip en Elbert Volkers. Ze denken aan overname in de vorm van een stichting of vereniging. Ze laten alle mogelijkheden open.

Symbolisch bedrag

„In ieder geval hebben we begrepen dat het zwembad voor een symbolisch bedrag kan worden overgenomen, zonder de verplichting van overname van personeel. Uiteraard verwachten we in de komende jaren nog wel een subsidie; het bad dient tenslotte een belangrijk doel. Maar de belangrijkste inkomsten zullen uit de bevolking zelf moeten komen. Duizend protesthandtekenin- gen zijn snel gezet, maar zijn dat ook duizend bètalende lèden van De Nieuwe Venne?" vraagt Eg zich af.

Een gemeentelijk zwembad is eigenlijk niet meer van deze tijd, vindt hij zelf. „We hebben ook de petitiegroep 'Als je op een eiland woont, moet je kunnen zwemmen' uitgenodigd. Van hen heb ik begrepen dat zij willen dat het zwembad van de gemeente blijft, maar dat is politiek niet haalbaar. We hebben niet de bedoeling hen in de wielen te rijden, het is beter samen te werken. Zij hebben al heel wat verenigingen benaderd en hopelijk wil het bedrijfsleven het behoud van het bad ook ondersteunen."

Suggesties en vrijwilligers zijn welkom op e-mailadres: denieuwevenne@gmail.com.

NHD

a i van heusden zei

het is voor Breezand en omgeving evengoed v belang, dat er een zwembad blijft. De fysiotherapeut Jan Warmenhoven, dietiste Esther Ruigrok en ondergetekende zijn sinds anderhalve maand in gesprek om meer activiteiten in het zwembad te organiseren voor doelgroepen. We komen graag in contact met Wieringen om samen op te trekken als dat kan. met vr groet, Arstrid vam Heusden, huisarts Breezand.