Emotioneel protest in Drentse Staten

• donderdag 15 oktober 2015
  • Categorie: , , ,
  • Assen -  Andermaal kwamen de woede en frustratie van de Drentse Veenkoloniaal over de plannen voor windenergie tot uiting. In de Drentse Statenzaal klonk woensdag een emotioneel protest.

15 OKTOBER OM 09:20 UUR DVHN
    Ze waren met misschien honderd aanwezig, de tegenstanders van de plannen voor grootschalige windenergie in de gemeenten Aa en Hunze en Borger-Odoorn. Het zijn er wel eens meer geweest. Toen ze zich aan het begin van de vergadering van Provinciale Staten (PS) roerden, kregen ze een waarschuwing van de voorzitter, commissaris van de koning Jacques Tichelaar. Nog één keer boe of bijval voor een spreker en hij zou ze laten vertrekken.
    Wij bestaan nietMaar vlak voor de stemming over een tweetal moties stond Jacqueline Holtkamp op van de publieke tribune en richtte zo'n vijf minuten het woord tot de leden van Provinciale Staten en hun voorzitter. Tichelaar liet het gebeuren. ,,Inspraak was nooit mogelijk'', stelde Holtkamp. ,,Vandaag wéér niet. Van democratie is nooit sprake geweest. Wij, inwoners van de Veenkoloniën bestaan gewoon niet.''
    Het gebeurde aan het einde van een vergadering die min of meer als verplicht nummer moet worden beschouwd. De provincie heeft al lange tijd niets meer te zeggen over de plannen voor 150 megawatt aan windenergie in het plan Oostermoer, in de gemeenten Aa en Hunze en Borger-Odoorn. Minister Henk Kamp (Economische Zaken, VVD) heeft zich de regie toegeëigend door de Rijks Coördinatie Regeling op het project van kracht te verklaren.
    Lege handenDaardoor staan gemeenten en de provincie met lege handen. Provinciale Staten moest woensdag slechts gehoor geven aan een formele eis van de minister, namelijk een oordeel over zijn concept inpassingsplan. Verantwoordelijk gedeputeerde Tjisse Stelpstra (Duurzaamheid, ChristenUnie) legde namens gedeputeerde staten een reactie aan PS voor die hard van toon was. Over de dubbele lijnopstelling van molens van mogelijk 200 meter hoog links en rechts van Drouwenermond schrijft hij ondubbelzinnig dat dat ‘onacceptabel' is. Dergelijke termen vallen niet vaak in correspondentie tussen overheden, laat staan in brieven aan ministers.
    Er was waardering van alle fracties voor de inhoud en toonzetting van die brief, maar PS ging niet zover als de beide betrokken gemeenten om de gang naar de rechter te maken. Een verzoek om bij die rechtszaak aan te haken werd niet gesteund door de vier collegepartijen (VVD, PvdA, CDA en ChristenUnie). Hetgeen de emotionele woorden van Jacqueline Holtkamp – ‘we worden niet gehoord' – extra cachet gaf.
    TEKST JAAP KIERS