Dorpsraad Nieuwe Niedorp: Gemeente heeft ons overvallen

• maandag 19 oktober 2015
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - NIEUWE NIEDORP - De dorpsraad van Nieuwe Niedorp meldt zich overvallen te voelen door het voorstel van het college om verschillende zwembaden, waar onder de Wirg in Winkel, te sluiten.

Door Michiel Snik - 19-10-2015,

De dorpsraad wil meer tijd om over alternatieven na te denken en vraagt de gemeenteraad daarom ook het onderwerp niet te behandelingen in de raadsvergadering van 5 november.
    ,,Het college van Hollands Kroon heeft tenminste een half jaar de tijd gehad om dit voor te bereiden’’, stelt secretaris Hans Stammes van de dorpsraad. ,,Er is daarover geen overleg met bewonersvertegenwoordigers geweest. Nu moeten wij dit voorstel in enkele weken slikken en voetstoots akkoord gaan. Dat kan niet.’’
    Volgens de dorpsraad zijn de gevolgen van de sluiting van het zwembad ’zeer groot’ voor Nieuwe Niedorp, Winkel, Oude Niedorp, ’t Veld en Kolhorn. ,,En dan willen ze ook nog het onderhoud vanaf heden op nihil te plaatsen, zoals wij het besluit nu lezen. Verschillende functies van het zwembad zullen dan in de tussenliggende jaren uitvallen omdat ze niet meer gerepareerd worden. In het midden van de gemeente wil het college vervolgens wel een compleet nieuw wedstrijdzwembad bouwen voor zo’n zestig leden. Wij hebben een totaal andere beleving van wat de gemeente burgerparticipatie noemt. Dit is een gemiste kans om bewoners te laten meedenken.’’
    Stammes meldt daarom in een brief aan de gemeenteraad voor 5 november ’niet met een uitgewerkt tegenvoorstel te kunnen komen om mogelijk de gestelde bezuiniging op een alternatieve wijze te behalen zonder dat dit ten koste gaat van het sluiten van de Wirg in 2021’. De dorpsraad wil dat de politieke besluitvorming rond het accommodatiebeleid waar de zwembaden een half jaar wordt opgeschoven. ,,Daarmee krijgt iedereen de tijd mee te denken voor een veel betere oplossing die ook meer wordt gedragen door de burgers’’, denkt Stammes

NHD