Dissidenten Stadspartij verder onder naam 'Beter voor Den Helder'

• vrijdag 23 oktober 2015
  • Categorie:
  • DEN HELDER - De vijf leden die uit de fractie van de Stadspartij zijn gezet, gaan door onder de naam 'Beter voor Den Helder!'. Dat hebben zij vrijdagochtend bekend gemaakt.

Door Bo-Anne van Egmond - 23-10-2015,

Carlo Assorgia, Paul Koopman, Marcel de Knijf, Joke Vorstman en Daniëlle Pater melden dat hun leidraad het verkiezingsprogramma blijft waarop zij in maart 2014 zijn verkozen. Arie Pronk, oud-voorzitter van de Stadspartij, wordt de nieuwe voorzitter van de partij.
    Carlo Assorgia is fractievoorzitter van Beter voor Den Helder: ,,De nieuwe naam zegt eigenlijk alles: wij vinden dat Den Helder beter verdient, op allerlei gebieden, maar vooral op het politieke vlak. Er is natuurlijk op politiek vlak veel gebeurd in de afgelopen tijd en we zijn met z'n allen verantwoordelijk voor het gedoe in de Stadspartij, maar je kunt zeggen wat je wilt: wij wilden de beloften aan de kiezer niet breken.''
    Assorgia verwacht dat Beter voor Den Helder! tijdens de volgende gemeenteraads-verkiezingen wel eens de grootste partij zou kunnen worden. Ondanks dat het vijftal tijdens de afgelopen ledenvergadering van de Stadspartij werd weggestuurd en uit de partij werd gezet. ,,Dat was natuurlijk een klein deel van de mensen'', aldus Assorgia. ,,Als je het aan alle zevenduizend kiezers had gevraagd, was de andere kant weggestuurd'', zegt hij vol overtuiging. ,,Maar dat is nu achter de rug, we willen met nieuw elan verder.''
    De komende tweeënhalf jaar wil de partij zich bewijzen in de raad. ,,De huidige coalitie is voor ons natuurlijk vijandig. Van de honderd punten zullen er twee tot drie zijn waarmee wij het eens zijn. Maar we gaan niet tegenstemmen, om het tegen zijn. Dingen die in ons straatje zijn, zullen we steunen.''
    Assorgia pleit ervoor dat de gemeente vaker de weg van mediation kiest, in plaats van de juridische weg. ,,Onze deur staat dan ook altijd open voor individuele gevallen. We willen ook een pagina aanmaken waar mensen hun geschillen met onder meer de gemeente op kwijt kunnen. We zijn de partij van de oplossingen, voordat een conflict escaleert moet je de juiste mensen aan tafel krijgen om het op te lossen.''