De Venne moet van raad nog open blijven

• vrijdag 30 oktober 2015
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Vrijwel de voltallige gemeenteraad van Hollands Kroon wil dat zwembad De Venne in elk geval tot en met 2017 open blijft. Dat bleek gisteravond tijdens de begrotingsvergadering.

Mike Deutekom

Hoewel de begroting voor 2016 met algemene stemmen is aangenomen (inclusief een aantal extra wensen, zoals het instellen van een begrotingsbuffer om schommelingen in de rijksuitkering op te kunnen vangen, extra geld voor promotie van grote evenementen in de gemeente en extra geld voor groenonderhoud), verwachten bijna alle fracties dat er volgende week al begrotingswijzigingen moeten worden doorgevoerd. Niet alleen het CDA en VVD, die eerder al lieten weten uitstel van de sluiting van het zwembad in Hippolytushoef te willen, ook Lada, GroenLinks en D66 verwachten dat er nog geld moet worden vrijgemaakt voor het nieuwe accommodatiebeleid van Hollands Kroon. Dat beleid wordt volgende week door de raad besproken.

Sail

Waar het open houden van De Venne kan rekenen op brede steun, was er kritiek van diverse raadsfracties voor de door het college geplande bijdrage van Hollands Kroon aan Sail Den Helder in 2017. De gemeente betaalde dit jaar vijftig mille aan het evenement in de marinestad en het college stelt voor dat bedrag in 2017 weer beschikbaar te stellen als het evenement opnieuw wordt gehouden. „Dat kan niet aan de orde zijn", liet fractievoorzitter Johan Paul de Groot van de ChristenUnie weten. „Die organisatie maakt winst en om een winstgevende organisatie nog winstgevender te maken is geen kerntaak van de overheid, om maar eens een VVD-term te gebruiken." Maar volgens wethouder Theo Meskers (VVD) komt de organisatie van Sail in januari met een plan voor een 'regionalere invulling' van het evenement.

NHD

Sam Kooy zei

Wat betekent "regionale invulling" van Meskers ? Laat hem dit eens uit de doeken doen tegenover de - nog steeds - dreigende sluiting van bijv. een sociale accomodatie als De Venne. Welke verantwoordelijkheid is jou als wethouder met die portefeuille toegewezen. Kan jij die verantwoordelijkheid wel aan heer Meskers. Nog steeds het binnen Hollands Kroon verfoeide gooi- en smijtwerk met gemeenschapsgelden daarbij essentiele zaken uit het oog verliezende ! Oók hij heeft het nog steeds niet begrepen. Wanneer komt het tijdstip dat juist zij lering hebben getrokken uit hun handelen ? Ik ben daar buitengewoon benieuwd naar. Het moet óók hém zo langzamerhand duidelijk zijn geworden waarom wethouders in dit land onder het vergrootglas komen te liggen !