'Beveiligingsbedrijf voert straks hele Wmo uit in Hollands Kroon'

• zaterdag 10 oktober 2015
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Schagen - Berusting over het naderende ontslag, dat was vooral de stemming bij de circa veertig huishoudelijke thuiszorgmedewerkers die gisteravond naar de bijeenkomst van de FNV waren gekomen.
    Mike Deutekom

Natuurlijk, er is nog altijd woede over het verlies van hun banen door de bezuinigingen van de gemeenten Hollands Kroon en Schagen. Maar dat het ontslag komt, daar twijfelen de meeste werknemers niet aan.

Degene die nog wel enige hoop op baanbehoud hebben, bijvoorbeeld omdat ze werken bij cliënten die mogelijk nog wel via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) via de gemeente hulp in het huishouden krijgen, horen van FNV-bestuurder Cor de Beurs meer slecht nieuws. „Per 1 mei is het over en uit voor mensen die nu huishoudelijke zorg op niveau 1 (H111) krijgen. Er wordt gezegd, hulp voor mensen die het niet zelf kunnen regelen, de regievoering of zogenoemde HI-12, blijft wel bestaan. Maar wij als FNV vragen ons af hoe lang. Want let maar op, dat gaat straks naar de Wijkteams. Die regelen het dan voor de mensen met dementie, maar het eigenlijke huishoudelijke werk, dat wordt niet vergoed. Want dat is dan weer HEIL"

De vakbondsbestuurder heeft geen goed woord over voor de gemeenten. „Ze zeggen van niet maar ze stoppen gewoon met de huishoudelijke zorg bij mensen thuis, zelfs als die mensen zwaar lichamelijke beperkingen hebben. Hollands Kroon maakt het zelfs nog erger. Daar moet één bedrijf straks de hele Wmo uitvoeren. En ik heb begrepen dat het een beveiligingsbedrijf gaat worden die het moet regelen.

NHD