Bestuurscrisis dreigt in Schagen

• vrijdag 30 oktober 2015
  • Schagen - De VVD zit in het Schager college met CDA en PvdA op de schopstoel, nu de VVD-fractie in de gemeenteraad een extra OZB-verhoging ten behoeve van het accommodatiebeleid afwijst. Die verhoging is volgens het college — VVD-wethouder AndrĂ© Groot incluis — nodig om dorpshuizen en (sport)accommodaties in stand te kunnen houden.

Vervolg

VVD op schopstoel na nee tegen extra OZB

Harry de Jong h.dejong@hollandmediacombinatie.n1

Maar de VVD-fractie wil in weerwil van de eigen wethouder een andere dekking voor het voorgenomen beleid. Haalt ze geen bakzeil, dan is een bestuurscrisis daar. „In de begroting die we dinsdag moeten vaststellen wordt rekening gehouden met die 9 procent extra OZB. Door daar nu tegen te stemmen, schept de VVD een groot vertrouwensprobleem", zegt fractievoorzitter Sander Lensink van' de grootste coalitiepartij, het CDA. „Dan gaan CDA en PvdA normaal gesproken met een andere partij verder."

Aanpassing

CDA, PvdA en VVD zouden vandaag om de tafel om te kijken hoe bezwaren van de VVD weggenomen konden worden. Maar de liberalen lieten gisteren tot ieders verrassing weten de OZB-verhoging sowieso niet te accepteren. „Die verhoging kunnen wij niet verkopen aan onze achterban", aldus VVD-fractievoorzitter Jonne van der Beek. „We willen aanpassing van het accommodatiebeleid."

"Het college kiest ervoor alle voorzieningen in stand te willen houden. Het durft geen keuzes te maken om zo toekomstig leed te voorkomen", zei VVD-woordvoerder Willem van de Sande gisteravond in de raadscommissie Samenleving, die het accommodatiebeleid besprak. Wethouder

Ben Blonk bereikte juist deze week overeenstemming met de Sportadviesraad over het accommodatiebeleid. In het aanvullende voorstel van de sportraad voor de vorming van een renovatiefonds is de OZB-verhoging ook essentieel. Seniorenpartij en Jess lijken de belangrijkste gegadigden om de VVD-plek in het college in te nemen.

NHD

De firma List en Bedrog heeft ruzie met elkaar, dat kon natuurlijk niet uitblijven.

Sam Kooy zei

Het is zonneklaar dat de gemeente Schagen het verfoeide Accomodatiebeleid van Hollands Kroon eveneens in haar agenda heeft opgenomen. Inwoners van die gemeente: pas op je tellen !

P.v.d.Munnik zei

Een verhelderend artikel over onze democratie in de EU en Nederland en de schijnheilige politici.

P.v.d.Munnik zei

Overal willen de colleges van gemeentes de dienst uitmaken omdat B&W precies weten dat raadsleden er zitten om er zelf met zo weinig mogelijk inspanning(lees dossierkennis)
    zo veel mogelijk geld uit te slepen. Eens te meer blijkt dat College's de raad uitschakelen door ZELF te beslissen dat er een asielzoekerscentrum moet komen.(komt de meeste den ook wel goed uit)
    Hieruit blijkt zonneklaar dat de Raad er zit voor spek en bonen.