Asbestsaneerder Van der Bel vreest versoepeling regelgeving vanwege '2024'

• donderdag 15 oktober 2015
  • Categorie:
  • DEN HELDER - Asbestsaneerder Van der Bel uit Middenmeer begint volgende week met een enorme klus in Den Helder. Zeker een half jaar is het bedrijf bezig op het marineterrein. Een oud overtollig opleidingsgebouw wordt ontmanteld. De onderneming vreest versoepeling van de landelijke regelgeving.

Door Ed Dekker - 15-10-2015, )

Alarm over 'trage' aanpak van verwijdering asbesthoudende daken
    V
    an der Bel is een van de grootste asbestverwijderaars in Noord-Holland. De provincie telt ruim dertig gecertificeerde bedrijven voor asbestsanering. Momenteel neemt Van der Bel een veestalling in Sint Maarten onder handen.
    Van der Bel is mei dit jaar verhuisd van Aartswoud naar Agriport A7. Dertig medewerkers houden zich dagelijks bezig met de aanpak van asbest, van de calculators tot de mannen in de witte pakken. Per jaar verwijdert Van der Bel zo’n 35.000 vierkante meter asbest. Deze hoeveelheid is een druppel op de gloeiende plaat. Nederland heeft een groot asbestprobleem.

Voorspeld

Al het asbest moet in 2024 zijn verdwenen. ,,Dat lukt nooit’’, stelt directeur Sjors Deken jr. van Van der Bel. ,,Ik heb dat twee jaar geleden al voorspeld.’’
    Land- en tuinbouworganisatie LTO luidde deze week de noodklok. ,,Het huidige tempo van asbestsanering is te laag. De afgelopen drie jaar is slechts vier miljoen vierkante meter asbest per jaar verwijderd. Alles moet in de versnelling, anders redden we 2024 nooit’’, zegt Ruud Hoosemans van Agro Asbestveilig. Dit samenwerkingsverband pleit daarom voor een ’Nationaal Deltaplan Sanering Asbestdaken’. Dat moet van de grond komen samen met het Verbond van Verzekeraars, Bouwend Nederland en vereniging van woningcorporaties Aedes.

Stad Utrecht

Er ligt in Nederland nog 120 miljoen vierkante meter asbesthoudend dak. Dat is meer dan genoeg om de stad Utrecht geheel te overkappen. Verreweg het meeste asbest (bijna 100 miljoen vierkante meter) is te vinden in de agrarische sector. Hiervan ligt 7 procent in Noord-Holland, aldus het CBS. ,,Dat lijkt mij nog aan de lage kant. In de agrarische gebieden in Noord-Holland zie je nog heel veel asbest. Kijk eens rond in de Wieringermeer.’’
    De totale saneringskosten worden geraamd op ruim een miljard euro. Sjors Deken vreest versoepeling van de voorwaarden om in 2024 ’schoon’ te kunnen zijn. ,,Als dat gebeurt, zullen klanten verwijten dat wij altijd te duur zijn geweest. Terwijl we exact volgens de regels werken.’’

Bedrijf Fasec

Ook de Helderse ondernemer Jeffrey Charpentier is niet verbaasd over het alarm van de LTO. Met zijn adviesbureau Fasec begeleidt hij asbestsaneringen. Een van zijn projecten wordt volgende week in Wieringerwerf uitgevoerd.
    Charpentier kon al veel opdrachtgevers laten profiteren van de actie ’Asbest eraf, zonnepanelen erop’. Deze actie zou eind deze maand stoppen, maar de provincie zet deze subsidieregeling volgens Charpentier voort.
    Asbest mag sinds juli 1993 niet meer worden gebruikt. Volgens de Gezondheidsraad sterven jaarlijks 1300 mensen aan ziektes die samenhangen met asbest.

NHD