Strijd over huizen op het strand

• woensdag 23 september 2015
  • Categorie:
  • Petten - De bouw van vakantiehuizen op het nieuwe strand bij Petten blijft de bewoners van het dorp en de omgeving verdelen. Dat bleek gisteravond tijdens een informatiebijeenkomst van Het Zijper Landschap (HZL).

Marten Visser

Veel leden van deze club hechten aan rust en ruimte en gruwelen van recreatiewoningen op het strand. Maar er is ook een grote groep Pettemers die de vakantiehuizen graag ziet komen. Deze bewoners beschouwen de strandhuizen als een welkome impuls voor de bedrijvigheid in en rond het dorp.

Je zou het een strijd tussen jong en oud kunnen noemen. Aan de ene kant de veelal grijze leden van HZL. Die vinden dat het strand ongerept moet blijven. Dat rust en ruimte de boventoon moeten voeren. Zij zien de tachtig strandhuizen en vijf grotere villa's als een bedreiging. Ze vrezen dat de toerist die specifiek voor de rust naar Petten komt het dorp links zal laten liggen. Deze tegenstanders vinden de milieuclubs aan hun zijde.

Aan de andere kant de wat jongere bewoners, die stellen dat het 'strand van iedereen is'. Dat er ook ruimte moet zijn voor ontwikkeling. Strandhuizen kunnen er volgens hen mede voor zorgen dat de kinderen die nu in Petten opgroeien straks ook nog een boterham in het dorp kunnen verdienen. Bovendien, zo stellen zij: van de zes kilometer nieuw strand wordt nog geen kilometer bebouwd. De rustzoeker komt dus nog volop aan zijn trekken.

De Dorpsraad van Petten schaart zich achter de voorstanders. Er zal nog wel een robbertje gevochten worden over de strandhuizen, zo bleek gisteren.

HZL is van plan bezwaar aan te tekenen tegen het bestemmingsplan dat de huizen toestaat. De commissie ruimte van de Schager gemeenteraad praat op 5 oktober over de plannen.

NHD