'Milieurapport broddelwerk'

Datum:
  • zaterdag 5 september 2015
  • in
  • Categorie: , ,
  • DEN HAAG - Op het ministerie van Infrastructuur is grote ophef ontstaan over een milieurapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en ECN. Ambtenaren noemen het 'broddelwerk' en een 'haastklus'. Staatssecretaris Mansveld (Milieu) zit er volgens hen erg mee in haar maag. 

     Staatssecretaris Mansveld erg in verlegenheid gebracht

    door Inge Lengton 

    De onvrede gaat over een gisteren verschenen quick scan, waarin een scala aan milieumaatregelen op een rij is gezet. Hiermee kan Nederland over een paar jaar de beloofde reductie van broeikasgassen behalen, menen PBL en ECN. Er zitten zeer verregaande plannen tussen zoals een kilometerheffing, het sluiten van alle kolencentrales en langzamer rijden op snelwegen. Aan de accuratesse van de publicatie wordt door de milieuambtenaren echter ernstig getwijfeld.

    „Het is totale quatsch. Er is gerekend met heel veel variabelen en de cijfers zijn verouderd", zegt een milieuambtenaar van het departement. Volgens hem zijn PBL en ECN  'een beetje aan het hobbyen geslagen' met dit project en hebben ze 'een groene agenda'. „Ik baal hier echt van. Wat voor relatie kun je hebben met instituten die dit  doen", vraagt hij zich vertwijfeld af. 

    'Cijfers oud en veel te veel variabelen'

    Een collega beaamt de onvrede en irritatie. »Het is geen coherent onderzoek. PBL en ECN hebben wat laatjes opengetrokken met verouderde input", verzucht hij. Staatssecretaris Mansveld baalt volgens een andere bron als een stekker, omdat ze zelf opdracht heeft gegeven om het rapport te laten maken. Hij vermoedt dat het snel in een la zal verdwijnen.

    CO2-besparing 

    Het gewraakte stuk kan worden gezien als een soort menukaart met daarop maatregelen die tot minder .broeikasgassen kunnen leiden. Per optie is door PBL en ECN berekend hoeveel CO2-besparing ermee behaald kan worden in vijf jaar tijd. Het invoeren van een autoloze zondag bijvoorbeeld doet volgens de onderzoekers bijna niks, Een kilometerheffing daarentegen kan wel een forse besparing opleveren. In de politiek en bij milieuclubs doet het rapport veel stof opwaaien. Zo kraait Milieudefensie victorie, omdat het in de gepresenteerde cijfers bewijs ziet dat Nederland haast moet maken met vergroenen.

    Het PBL laat in een reactie weten dat er inderdaad wel wat af te dingen valt op de reductiecijfers. »Het eerlijke verhaal is dat het allemaal niet erg zeker is", zegt Pieter Boot, hoofd Klimaat. Voor de berekeningen hebben de onderzoekers informatie gebruikt die al eerder bestond, vertelt hij. Dat zijn vooral eerdere schattingen. Lacunes zijn opgevuld met nieuwe schattingen, zegt hij. Maar Boot vindt het onderzoek wel degelijk nuttig. "Het is een quick-scan, niet meer dan dat. Dat staat er ook op. De marges die we noemen zijn wel degelijk accuraat. Het geeft een beetje een beeld van wat zijn nou grote dingen waarmee je veel CO2-reductie kunt behalen en wat zijn kleine dingen. Het is een hulpstuk voor mensen die de besluiten moeten nemen."

    Toch ziet weer een andere ambtenaar uit het ministerie bij onderzoeksinstituten zoals PBL en ECN wel degelijk een probleem. „De kwaliteit van de milieurapporten die ik voorbij heb zien komen, is heel verschillend. Ik denk dat dit komt omdat er op ontzettend veel kennisinstituten is bezuinigd." De kennis en kunde van het PBL schat hij hoger in dan ECN en binnen die instituten 'maakt het heel erg uit wie het geschreven heeft'. "Er zijn rapporten waarvan ik denk: ik snap dat ze het graag willen schrijven en we moeten er netjes op reageren, maar het klopt gewoon niet."

    Dat Mansveld het afgeleverde werk niet erg serieus neemt, blijkt uit een officiele reactie van het ministerie. »We nemen kennis van deze suggestie die is aangedragen door CBL en ECN. Ze zeggen zelf dat ze een heleboel dingen buite Dat Mansveld het afgeleverde werk niet erg serieusDat neemt, blijkt uit een officiele reactie van het ministerie. »We nemen kennis van deze suggestie die is aange- dragen door CBL en ECN. Ze zeggen zelf dat ze een heleboel dingen buiten beschouwing hebben gelaten. Het steunt het kabinet in de gedachte dater naar de CO2-reductie nader onderzoek moet worden gedaan."

    de Telegraaf 4-9-2015  



    0 reacties :

    Een reactie posten