Lijkschouwer rukt vaak uit naar Hollands Kroon

• woensdag 23 september 2015
  • Categorie:
  • Hollands Kroon - Het aantal lijkschouwingen in Hollands Kroon, dat moet worden verricht na een onnatuurlijke dood, vertoont een stijgende lijn.
    Martijn Gijsbertsen

Burgemeester Jaap Nawijn of zijn plaatsvervanger hebben dit jaar tot dusverre al 27 keer verplicht een forensisch arts moeten inschakelen en benoemen tot gemeentelijk lijkschouwer.'

Het leeuwendeel van de sterfgevallen betreft euthanasie (zestien keer). De overige zaken blijken slachtoffers van verkeersongevallen, soms is sprake van overlijden door zelfdoding of zelfs een misdrijf.

In heel 2014 zijn 31 lijkschouwingen verricht, het jaar daarvoor in totaal 34. Ook toen moest de lijkschouwer in meer dan de helft van de gevallen in actie komen na euthanasie. Wanneer de lijn van de eerste acht maanden in 2015 zich doorzet, zoals de verwachting is, wordt dat laatste aantal dit jaar overschreden.

In een tussentijdse bestuursrapportage spreekt Hollands Kroon intussen over een 'structurele kostenpost' van z6 mille. Dat bedrag zou voortaan minimaal in de begroting moeten worden opgenomen. Een lijkschouwer kost gemiddeld 151 per uur, buiten kantoortijd is dat 226,50 euro. Een lijkschouwing in Hollands Kroon neemt doorgaans tussen de zeven kwartier en tweeënhalf uur in beslag.

__________________________________________________________

Leeuwendeel van de gevallen betreft euthanasie
    _______________________________________

NHD