Kooyhaven wankelt door forse vertraging

Datum:
  • zaterdag 12 september 2015
  • in
  • Categorie: , , , ,
  • Den Helder -  Het beoogde bedrijventerrein Kooyhaven bij Den Helder wankelt. Het project dreigt anderhalf miljoen euro subsidie van het ministerie van infrastructuur en milieu mis te lopen. „Als dat gebeurt, is het vermoedelijk einde verhaal", stelt projectleider Frits Dinkla van Hollands Kroon.


    Ed Dekker ed.dekker@hollandmediacombinatie.nl

    De aannemers Dura Vermeer en De Vries & Van de Wiel haken af als Den Haag de subsidie inslikt, vreest Dinkla. „Helemaal zeker is dat nog niet. Komt het geld er niet, dan moet alles opnieuw op een rijtje worden gezet." Stoppen noemt hij 'waarschijnlijk'. Grote vertraging maakt de subsidie onzeker.

    Voorwaarde was eerst dat de havenkade eind dit jaar klaar zou zijn. Dat lukt bij lange na niet doordat twee omwonenden met bezwaren naar de Raad van State zijn gestapt. Het ministerie beslist nu over de subsidie na een voorlopige uitspraak van de Raad van State. Die wordt eind volgende week verwacht.

    De aannemers mogen beginnen bij een voor hen gunstige uitspraak, in afwachting van een vervolgprocedure bij de Raad van State. Dinkla: „Is die eerste uitspraak in ons nadeel, dan verliezen wij vrijwel zeker de subsidie". De subsidie noemt Dinkla  'essentieel'. Het gaat om tien procent van de investering voor de eerste fase van Kooyhaven. Het kost 15 miljoen euro om 25 hectare te ontwikkelen. „De marges zijn klein!'

    NHD


    'Haven niet meer in eigen hand' 

     Ed Dekker ed.dekker@hollandmediacombinatie.n1 —> Vervolg

    Den Helder -„Het is heel spannend. We hebben het niet meer in eigen hand." Projectleider Frits Dinkla ziet het somber in voor de Kooyhaven. Het lot van het beoogde regionale havengebonden bedrijventerrein ligt in handen van de Raad van State.

    Al dertien jaar wordt gesproken over de Kooyhaven bij Den Helder in de Anna Paulownapolder. Er is nog geen hap gegraven. Hoofduitvoerder grondverzet Ad Boot van De Vries & Van de Wiel wilde vorige maand beginnen. Dan was eind dit jaar de havenkade van 450 meter klaar en had het ministerie ' van infrastructuur en milieu 1,5 miljoen euro betaald.

    De gang naar de Raad van State zet het miljoenenproject op losse schroeven, bevestigt Dinkla. Twee omwonenden voeren diverse bezwaren aan tegen het bestemmingsplan Kooyhaven dat de gemeente Hollands Kroon in april heeft vastgesteld. De bezwaren worden in twee procedures behandeld. Het is onzeker wanneer de uitspraken komen en hoe die uitpakken. Door de vertraging dreigt de rijkssubsidie te worden verspeeld. Dat kan de doodsteek voor het project betekenen, aldus Dinkla.

    Ballast Nedam „Het gevaar is groot dat het plan dan financieel onhaalbaar wordt voor het consortium." In de Ontwikkelingscombinatie Kooyhaven VOF zitten de aannemers Dura Vermeer en De Vries & Van de Wiel. Ballast Nedam zat er ook in, heeft zich teruggetrokken.

    Wethouder Theo Meskers van Hollands Kroon deelt de zorgen van de projectleider. „Ik wil niet op de zaken vooruit lopen. We moeten eerst wachten op de komende uitspraak van de Raad van State. Daarna zien we verder."

    Rein Bloemendaal van de Bewonerscommissie Kooyhaven is verrast. „Ik heb gemengde gevoelens over dit nieuws. Economische verbreding 1, in deze uithoek van Nederland is zeer welkom. Voor de verdere ontwikkeling van Den Helder is de Kooyhaven altijd essentieel genoemd."

    Het draagvlak in de Polder was aanvankelijk klein. De bewoners-commissie is vanaf het begin nauw betrokken bij het plan. Bloemendaal: „Wij zijn tevreden met het uiteindelijke resultaat."

    Het huis van Julianadorper Richard de Graaf staat op 0meter afstand van de locatie. Hij en buurman Jan Loozeman vrezen onder meer overlast (sluipverkeer, geluid, licht) en stapten naar de Raad van  State. Deze week was de hoorzitting in de eerste ronde. Ook De Graaf is verbaasd. „Altijd al heb ik vraagtekens gezet achter de economische noodzaak en financiële haalbaarheid. We wachten met spanning af."

    Niets verkocht 

    Dura Vermeer en De Vries & Van de Wiel hebben de meeste gronden voor de eerste fase in handen. Via havenbedrijf Port of Den Helder zou grond worden verkocht aan bedrijven. Er is nog niets verkocht. Dinkla: „Geïnteresseerden willen eerst zeker weten of het plan doorgaat. Er zijn zo'n tien opties."

    Kooyhaven zou uiteindelijk 84 hectare groot moeten worden, tussen het Noordhollands Kanaal bij Den Helder en Schorweg te Breezand. De eerste fase (25 ha) is met 15 ha ingekrompen. Dit zijn 'de gronden van Kranenburg', eigendom van de provincie. Dinkla: „Het lukt het consortium niet om deze gronden aan te kopen."

    Door de inkrimping is er geen ruimte voor twee insteekhavens. De jongste tekeningen laten één haven zien. De haven van 100 bij 250 meter biedt ruimte voor vier schepen, van maximaal 85 meter lang en 9,50 meter breed.

    De tekeningen tonen ook een flinke groenzone. Hierop wordt de eerste fase omzoomd met een dijk van zeventig meter breed en zes meter hoog. De huidige dijk langs het Noordhollands Kanaal is 3.20 meter hoog. Landschapsarchitect Berrie van Elderen uit Haarlem heeft een royaal groenplan ontworpen, met wandel- en fietspaden. Op de kruin van de dijk zijn populieren en essen gedacht. Met kluit en al zouden deze bomen richting' Schorweg worden verplaatst bij de volgende fase. Ook de dijk zou 'meeverhuizen'.

    Grondprijs 

    De grondprijs voor te vestigen bedrijven was bepaald op tussen de 115 en 135 euro per vierkante meter. Dinkla: „Misschien dat een hogere prijs meer financiële speelruimte geeft. Dat moet worden bekeken."

    Richard de Graaf zit in de Bewonerscommissie. Toch kan Rein Bloemendaal zich voorstellen dat De Graaf naar de rechter is gestapt. „De belangen van de Helderse omwonenden zijn in de hele planontwikkeling weinig aan bod geweest."

    NHD

    _________________________________

    Dossier Kooyhaven




    4 reacties :

    h.oldeboom zei

    Gaat gewoon door; sluipverkeer is op te lossen en van geluid en licht trekt men zich niets aan (denk maar aan de geluidstrillingen van windmolens) Dat dit project economisch (behalve dan voor de bouwers) niet uit kan lijkt mij overduidelijk; maar daar heeft de Raad van State niets mee te maken - die kijken alleen of de juiste procedures zijn toegepast/gehandhaafd..

    Anoniem zei

    Een deel van de politiek heeft zijn zinnen om wat voor reden dan ook op de Kooyhaven gezet en dan zal het doorgaan ook.
    De werkelijke beweegreden zal misschien ooit eens aan het licht komen als er iemand uit de school klapt die tekort smeergeld heeft gevangen of er te kort aan heeft verdiend.

    h.oldeboom zei

    Die Rein Bloemendaal van de bewonerscommissie Schorweg hoort uitsluitend de belangen als de bewoner te verdedigen. Naar mijn gevoel is hij al aardig in het project 'getrokken', zoals dat heet. Een methode om je tegenstander deelgenoot van JOUW probleem te maken; en dat is aardig gelukt naar zijn uitspraken over economie/Den Helder te oordelen.

    Anoniem zei

    Goed plan voor diversificatie van economie Noordkop dus aangrijpen deze kans.Denk aan volgende generaties!



    Een reactie posten