Hollands Kroon wacht op geld Rijk

• vrijdag 25 september 2015
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken mag dan wel willen dat alle peuters tweemaal per week naar de kinderopvang kunnen gaan, in Hollands Kroon willen ze eerst het geld voor dat plan op tafel zien.

Mike Deutekom

'College kiest niet voor kinderen'

Daar waar de oppositiepartijen graag zeventig mille per jaar extra uit wilden trekken om alle peuters in de gemeente die twee wekelijksebezoeken aan de peuterspeelzaal te ' gunnen, stemden de coalitiepartijen Lada, Senioren Hollands Kroon (SHK), VVD en CDA gisteravond tegen dat plan. De coalitie steunde het college dat voorstelde de zogenaamde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) vooralsnog niet uit te breiden naar een aanbod voor ieder kind. Kinderen met ouders waarvan er eentje niet werkt, waardoor deze geen recht hebben op kinderopvangtoeslag, vallen voorlopig mogelijk buiten de boot. Dit omdat in veel gevallen voor die ouders de voorschoolse voorziening te duur is en de gemeente dus geen subsidie verstrekt. Want hoewel Asscher heeft aangekondigd zestig miljoen euro extra beschikbaar te gaan stellen, besloot de coalitie in Hollands Kroon gisteravond toch om als gemeente voorlopig geen extra geld beschikbaar te stellen.

Een schande, volgens de oppositiepartijen PvdA, GroenLinks, D66, Progressief Hollands Kroon en de ChristenUnie. Mede omdat er tot het jaar 2018 wel dekking voor het plan te vinden was en daarna het geld van Asscher wel beschikbaar zou moeten zijn na besluitvorming in Tweede en Eerste Kamer. „Het college kiest niet voor de kinderen van onze gemeente", vond Jan Eichhorn van Groenlinks. „Terwijl er wel geld is voor Sail Den Helder." Maar bij de coalitie maakte die argumenten weinig indruk. „Kinderen met een achterstand en een indicatie via het consultatiebureau krijgen wel plek in de VVE. Daar hebben we zelfs extra geld voor vrijgemaakt", liet CDA'er Jan Willem van der Klugt weten. „Als het geld van Asscher er is, kunnen we het dan alsnog hiervoor bestemmen", opperde Peter Meijer van SHK

NHD

Misschien dat iemand mij kan uitleggen waarom kinderen twee maal per week naar de opvang moeten als 1 van de ouders thuis is? In het verleden werden de kinderen opgevoed door een van de ouders, meestal de moeder die er gewoon voor haar/zijn kinderen was, niks geen kinderopvang.
    Het lijkt mij dat het nemen van kinderen niet alleen voor de lusten zijn maar ook voor de lasten.
    Daar is geld mee gemoeid wat moet worden opgebracht door de belastingbetaler, ook de belastingbetaler die geen kinderen heeft.

Anoniem:

Heel goed geschreven!

Je ziet wat er van opvangkinderen terecht komt. Zie ik regelmatig om mij heen.