GS wil door met windmolenpark Zwaagdijk-Oost

• woensdag 23 september 2015
  • Categorie: , , ,
  • ZWAAGDIJK-OOST - Windmolenpark Westfrisia in Zwaagdijk-Oost is een stap dichterbij gekomen. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland willen de planologische procedure om de vijf windmolens mogelijk te maken starten. Dit ondanks alle verzet van omwonenden.

Door Connie Vertegaal - 23-9-2015

D
    e provinciale politiek is straks aan zet. ,,Ik begrijp niet dat GS nu dit besluit neemt, als een stoomwals die maar doordendert’’, reageert Co Vlaar van Tegenwind, de groep die zich verzet tegen de windmolenplannen. ,,Vorige week is zo duidelijk geworden hoe gevoelig dit ligt in West-Friesland. En tegelijk willen ze in het Amsterdamse havengebied dolgraag windmolens, maar daar kan het niet. En de politiek zou eerst nog een inventarisatie krijgen van de financiële risico’s bij het afblazen van het plan.’’
    Het protest in West-Friesland moet de Haarlemse politici nog vers in het geheugen liggen. Op 14 september bracht een delegatie Statenleden een werkbezoek aan West-Friesland. In Hauwert en Zwaagdijk-Oost stonden bewoners met spandoeken. Boeren deden met hun trekkers een langzaamaan actie met de bus met de Statenleden.

Afvoerputje

Vooral in Zwaagdijk-Oost voelen bewoners zich het afvoerputje van Noord-Holland, omdat molenpark Westfrisia als enige niet hoeft te voldoen aan de afstandseis van minimaal 600 meter tussen molens en de omliggende woningen. Dit komt omdat Westfrisia een oud plan is en daar is in 2012 een overgangsregeling voor gemaakt. ,,Gelegenheidsplanologie’’, vindt omwonende Hans Mels.
    Windpark Westfrisia bestaat uit vijf molens met een ashoogte van 85 meter. De molens kunnen 10 procent hoger worden, als initiatiefnemer Jan Pronk kan aantonen dat slagschaduw en geluidoverlast dan verminderen.
    De gemeente Medemblik is tegen de komst van windmolens. Wethouder Hans Tigges laat zich niet uit het veld slaan door het besluit van GS. ,,Er is nog behoorlijk wat werk aan de winkel, de komende periode. We zullen de fracties gaan bestoken met onze mening. Die is duidelijk: wij vinden dat voor alle inwoners dezelfde rechten moeten gelden, of ze nou in Lambertschaag wonen of in Zwaagdijk-Oost, of waar dan ook. Dat is bij de windmolens duidelijk niet het geval.’’
     NHD