Bouwleges regiogemeenten zijn relatief hoog

• dinsdag 1 september 2015
  • Categorie: , , ,
  • Schagen -  Wie in de gemeenten Hollands Kroon of Schagen een relatief kleine verbouwing aan zijn huis laat doen, is duur uit.
    Marten Visser

Hollands Kroon vraagt voor een verbouwing tot tienduizend euro 471 euro aan leges, Schagen rekent bijna 428 euro. Dat blijkt uit een overzicht van de hoogte van de bouwleges, dat is gemaakt door de Vereniging Eigen Huis.

Goedkoopste

Hollands Kroon en Schagen horen hiermee tot de duurdere gemeenten van Nederland. Ook Texel is met 443,75 euro duur, Den Helder daarentegen behoort met 240 euro tot de goedkoopste gemeenten. De marinestad scoort ook goed bij duurdere bouwprojecten. Wie 130.000 euro uitgeeft aan verbouw of nieuwbouw moet 2760 euro aan leges betalen. Daarmee staat Den Helder op de 331e plek van de ruim vierhonderd onderzochte gemeenten. In Hollands Kroon moet voor een project van 130.000 euro een bedrag van 3340 euro worden afgetikt, Texel vraagt 3168,92 euro. Schagen rekent 3664,80 euro aan leges.

Van de regiogemeenten is Langedijk met 4796,15 euro aan de prijs, Alkmaar (3380 euro) middenmoter.

Castricum is mèt 5644 euro de duurste van Noord-Holland.

NHD