'Baars' is gemeente beu

• maandag 21 september 2015
  • Schagen - „We stuiten nu al meer dan drie jaar op een muur van onwil bij de gemeente Schagen en nou zijn we 't zat. We zoeken de publiciteit, want we worden niet serieus genomen!"
    Sportvissers gedwarsboomd door ambtenarij - 'Waar blijft onze graskarper?'

Richard Zut

Het bestuur van de bijna duizend leden tellende hengelsportvereniging De Baars voelt zich bij alle verzoeken richting de gemeente gedwarsboomd, en trekt keihard aan de bel bij monde van voorzitter Peter Molenaar en viceyoorzitter Joep Korteland.

Zij vertellen: „Graskarpers laten uitzetten ter compensatie van de duizenden vissen die in de winter van 2011 zijn gestorven? Vergeet het maar! Een viswedstrijdje voor de jeugd in de vijver van het Mondriaanpark, zoals we al drie jaar doen op een zaterdag in juni? 'Kan wel, maar éérst moet er samen met twee ambtenaren geschouwd worden en na afloop nog eens. En alle schade betalen jullie!', klinkt 't dan gelijk."

Vissterfte

De sportvisclub had na de vissterfte van begin 2011, toen veel vis doodvroor vanwege de lage waterstand en de grote hoeveelheid slib in het water, een verzoek ingediend om graskarpers te mogen uitzetten om de visstand weer op peil te brengen. Molenaar: „Graskarpers zorgen bovendien voor een natuurlijk onderhoud aan waterplanten. Toenmalig wethouder Bouwes zegde toe dat die graskarpers er mochten komen. Maar er is nog altijd geen graskarper bij. Reden: volgens de betreffende ambtenaren is de graskarper een exoot. Terwijl dat dus niet zo is!"

Ivoren toren

Molenaar en zijn bestuursleden ergeren zich kapot aan de houding van de ambtenaren: „Alle pogingen die we doen om normaal zaken met het gemeentehuis doen mislukken. Doordat de ambtenaren op de betreffende afdeling niet mee willen werken, en zich vanuit een ivoren toren opstellen. Alsof zij alles alleen voor het zeggen hebben."

Een jaar geleden vroeg het De Baars-bestuur daarom een gesprek aan met wethouder André Groot. Die nu op de kritiek reageert met: „Daar weet ik niets van. Volgens mij hadden we toen een goed gesprek en verloopt alles naar wens. Ik zal met de ambtenaren gaan praten en dan kom ik er bij De Baars op terug, want een club met bijna duizend leden neem ik echt wel serieus."

Baars-preses Molenaar: „We wachten het af. Het begon met de verlenging van ons huurcontract voor de viswateren. 'Doen we niet meer, zeiden ze. 'Wegens deregulatie'. Toen vroegen we of ze zelf dan ook gingen controleren op vispassen, waterkwaliteit en visstand, en of ze de federatievergaderingen gingen bezoeken. Hadden ze niet over nagedacht, dus toch maar een contract." De druppel was de vraag of De Baars naast de roeivereniging een clubgebouwtje mocht neerzetten.

Molenaar: Ze zeiden meteen: 'Dat kost jullie 7500 leges. Die ben je kwijt als het niet doorgaat!' Zó negatief allemaal. Ze komen eerst met onmogelijkheden, en denken totaal niet mee met kansen. Zij zijn er voor de burgers, en toch niet andersom?"

NHD

Waar in Nederland ergeren de mensen zich niet aan de ambtenaren?
    Het zijn in de meeste gevallen een stelletje overbetaald luie sujetten die maar niet willen begrijpen dat ze betaald worden door de burgers die ze als dank ook nog dwars zitten.
    De politiek zit er bij, kijkt er naar, haalt de schouders op en gaat vervolgens door met het tellen van de centen die ze extra verdienen met het "vertegenwoordigen" van hun kiezers.