Subsidie anders in Hollands Kroon

• maandag 10 augustus 2015
  • Categorie:
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - De gemeente Hollands Kroon gaat met ingang van a januari 2017 de subsidiegelden anders verstrekken. Met name de gemeentelijke bijdragen voor organisaties in de ouderenzorg, maatschappelijke voorzieningen en andere zorgpartners krijgen met die veranderingen te maken.

Mike Deutekom mdeutekom@hollandmediacombinatie.nl

Dit komt doordat Hollands Kroon volgend jaar de zorginkoop bij één partij wil aanbesteden. Deze partij moet dan de volledige gemeentelijke zorg gaan regelen. Organisaties die nu nog activiteiten uitvoeren die onder die gemeentelijke zorg vallen, krijgen daar vanaf 2017 geen directe subsidie meer voor, maar moeten met de nieuwe partij om tafel.

Subsidiepot

Al met al gaat het om een bedrag van ruim een miljoen euro. Dat blijkt uit de subsidieplafonds die het college van burgemeester en wethouders onlangs heeft vastgesteld voor volgend jaar. In 2016 verandert er in principe nog niets in vergelijking met dit jaar. Volgend jaar trekt de gemeente ruim 2,6 miljoen euro aan subsidies uit voor de Gezondheid (€ 214.654), Jeugd (€188.658), Kunst en Cultuur (€ 644.500), Sport, recreatie en toerisme (€ 578.133), Maatschappelijke voorzieningen en zorg (€ 793.125) en Ouderen (€199.331). Met name de organisaties in die laatste twee thema's krijgen met de wijzigingen per 1 januari 2017 te maken.

NHD

___________________________________________________________

Hollands Kroon steunt promotie monumenten

Anna Paulowna - Burgemeester en wethouders van Hollands Kroon trekken de knip voor de promotie van de monumenten in de gemeente. De historische verenigingen krijgen een bijdrage van 1700 euro van de gemeente om de promotie te verzorgen rond de Open Monumentendagen in het twee& weekend van september. Het college vindt het belangrijk dat er op die 12e en 13e september van dit jaar aandacht wordt geschonken aan het cultuurhistorisch erfgoed in de gemeente, maar ook in de komende jaren. Daarom willen B en W dat de bijdrage structureel in de subsidieverdeling wordt opgenomen.

Het thema van de Open Monumentendagen is dit jaar 'kunst en arbeid'. In Hollands Kroon wordt het evenement voor het tweede jaar georganiseerd door de historische verenigingen. Zij organiseren fietsroutes, openstellingen van monumenten, tentoonstellingen, uitleg en rondleidingen. Afgelopen jaar kwamen er iets meer dan 1400 bezoekers op af.

NHD

__________________________________________________________

Als er een politicus meeleest kan hij mij en vele anderen misschien eens uitleggen waarom Kunst en Cultuur (€ 644.500) zoveel aan subsidie moet kosten? Ze hebben mij altijd geleerd dat goede kunst zichzelf verkoopt en dat de gesubsidieerde rotzooi in de kelders van gemeentehuizen blijft opgeslagen. Cultuur is er voor de liefhebber en is het dan zo vreemd dat hij daar zelf voor betaalt? Als iedereen zijn hobby gesubsidieerd wil hebben is er geld tekort in Nederland, waarom dan wel cultuur?

Waarom dan wel cultuur? Nou dat is heel simpel.............. De zogenaamde leiders willen heel graag interessant overkomen. Onder het motto: Kijk eens hoe leuk en goed wij zijn.
    De huidige gelden gaan naar de *kunstenaars* die niets tot weinig kunnen. Er is nog niet zoveel veranderd sinds de BKR regeling die inderdaad vele loodsen met rotzooi bevolken.