STREEP DOOR PROEFPROJECT VAN 50 TOT 75 WINDMOLENS IN ZEE

• donderdag 6 augustus 2015
  • Categorie: , ,
  • AMSTERDAM – Een groot proefproject waarbij ontwikkelaars en producenten 50 tot 75 windmolens konden testen in Nederlandse wateren gaat niet door.

Dit bevestigt een woordvoerder van het Topconsortium Kennis en Innovatie (TKI) Wind op Zee aan de Groene Courant na een artikel in de Volkskrant.
    In een eerder stadium was al besloten om het grote project niet door te zetten. Als onderdeel van Leeghwater, dat nu een overkoepelde naam is voor testprojecten, worden er 2 windmolens voor de Zeeuwse kust geplaatst in het nog te bouwen windpark op zee.

PRIJSKAARTJE

Volgens het dagblad is het prijskaartje aan het project, 1 miljard euro, te hoog. Bedrijven zouden ook minder behoefte hebben aan proefprojecten.
    De woordvoerder van TKI zegt tegenover de Groene Courant dat er wel degelijk veel belangstelling was, maar een kleiner project hoeft geen probleem te zijn voor bedrijven. Met de huidige plannen worden innovaties niet tegelijkertijd, maar door de tijd heen getest. Ook dit heeft voordelen, benadrukt de voorlichtster.
    Op termijn is het mogelijk dat er meer testfaciliteiten worden aangelegd voor bedrijven als onderdeel van Leeghwater.
    “Tuurlijk hadden we meer turbines gewild, maar hier zijn we ook blij mee. Het is een goeie stap in de richting. We zijn heel blij dat er wel gehoord wordt gegeven aan de roep van de sector.”

Groene Courant