Molens IJsselmeer waarschijnlijk weg

• maandag 31 augustus 2015
  • Categorie: , ,
  • MEDEMBLIK - Het rijtje rood-witte windmolens in het IJsselmeer bij Medemblik heeft zijn langste tijd gehad. Energiemaatschappij Nuon is van plan ze weg te halen. De molens draaien niet meer sinds met Kerst vorig jaar een van de molens een wiek verloor.

Door Connie Vertegaal - 31-8-2015,

Het definitieve besluit over het weghalen van de molens is nog niet genomen. ,,Maar daar koersen wij wel op af’’, meldt Nuon-woordvoerster Ariane Volz.
    ,,Het molenpark is zo’n twintig jaar oud en moderne windmolens hebben een veel hoger rendement dan deze molens. Dit park is voor ons economisch gezien niet zo interessant. We zijn volop bezig met de ontwikkeling van Windpark Wieringermeer en dat is van heel andere orde.

Metaalmoeheid

Duidelijk is inmiddels dat metaalmoeheid de oorzaak was van de wiekbreuk. Dit is vastgesteld door middel van ultrasoon onderzoek. Daardoor waren kleine scheurtjes onder de hoofdlager ontstaan. Het euvel was bij het reguliere onderhoud van de molens niet opgemerkt.
    De drie andere molens van het park zijn ook onderzocht op metaalmoeheid, maar daar mankeert niets aan. Toch zijn die molens niet meer in werking sinds de wiekbreuk. ,,En dat blijft ook zo’’, aldus Volz.
    Wanneer de molens weggehaald worden is nog onduidelijk. Hier moeten allerlei vergunningen voor worden afgegeven. Kabels en funderingen moeten ook verwijderd. Volz: ,,Dat is dus nog een hele operatie. En omdat het op het water gebeurt heb je ook meer dan op het land te maken met de weersomstandigheden.’’
    NHD