‘Landelijk Schoon’ naar Den Haag om de dijk

• dinsdag 11 augustus 2015
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - WINKEL - Het ’gevecht’ dat de stichting landelijk Schoon namens het Westfries Genootschap voert tegen aantasting van de Westfriese dijk, komt dinsdag bij de Raad van State. De stichting blijft zich hardnekkig verzetten tegen een verbreding van de dijk ten behoeve van een fietspad.

Door Martin Menger - 10-8-2015,

’De regels worden opgerekt ten koste van monument Omringdijk’
    A
    l meer dan twee jaar staat de stichting hierdoor lijnrecht tegenover de gemeente Hollands Kroon en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Er zijn al meerdere rechtszaken gevoerd, maar toch is het volgens secretaris Pieter van den Berge uit Blokker noodzaak dat de zaak wordt voorgelegd aan de Kroon. ,,Je kan wel stellen dat de dijk op deze plek bij Winkel niet meer zo’n grote waarde heeft, wij denken daar heel anders over.’’

Fietspad

Inzet van de strijd is dat er tussen de Provincialeweg en het dorp Winkel een betere fietsroute moet komen. Het schap heeft als dijkbeheerder aanvankelijk een fietspad aan de ’voet’ van de dijk gepland, inclusief een fietstunnel onder de N242. Dat plan zou de dijk keurig intact hebben gelaten. maar het bleek te duur, reden waarom Hoogheemraadschap en later de gemeente het beter vonden de dijk te verbreden, om zo meer ruimte te maken voor fietsers.
    In de ogen van Landelijk Schoon is dat de kern van de zaak. De Westfriese Omringdijk is een provinciaal monument, dus ook het gedeelte bij Winkel. De provincie heeft de eigen regels genegeerd en daarmee kwam de weg vrij voor het nieuwe plan.

Afweging

Alleen: de hoge, smalle dijk bij Winkel is nog steeds monument. De Alkmaarse rechtbank oordeelde meerdere keren dat de afweging voor de omgevingsvergunning slordig en niet compleet is geweest.
    Pas later kreeg Hollands Kroon toch nog instemming van de rechtbank, nadat de onderbouwing was verbeterd.
    Juist dat is gebeurd op een manier die het bestuur van de stichting Landelijk Schoon nog steeds niet kan begrijpen: alle regels zeggen dat de Omringdijk bij Winkel beschermd moet worden. Maar intussen zijn de regels volgens het bestuur zodanig opgerekt dat verbreding en aanleg van een fietspad om de dijk ’geen ontoelaatbaar effect heeft op de waarde van dijk, zoals omschreven staat in het beeldkwaliteitplan voor de Westfriese Omringdijk.’
    Al eerder klaagde het Hoogheemraadschap zijn nood dat al deze procedures de boel onnodig hebben vertraagd, en dat de kosten worden opgejaagd.
    De zaak dient morgen bij de Raad van State in Den Haag.