Juridische strijd om locatie trafostation bij 't Veld laait weer op

• maandag 17 augustus 2015
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon -  'T VELD - Het verzet van de werkgroep ’Houd de dorpen groen’ tegen de komst van een transformatorstation aan De Weel bij ’t Veld wordt op 15 oktober voortgezet bij de rechtbank in Alkmaar.

Door Martijn Gijsbertsen - 17-8-2015,

Rechtszaak tegen Hollands Kroon op 15 oktober
    Die donderdagochtend wordt de strijdbijl weer opgepakt en zullen drie bestuursrechters zich vanaf 9.15 uur over de gevoelige kwestie, die al bijna vier jaar zorgt voor onrust en weerstand, buigen.
    De werkgroep heeft het proces met steun van de dorpsraad ’t Veld/Zijdewind aangespannen tegen de gemeente Hollands Kroon.

Verhit

Dat de juridische strijd weer oplaait, komt doordat een minimale raadsmeerderheid (vijftien stemmen voor, veertien tegen) in maart besloot na een verhit debat een zogeheten ’verklaring van geen bezwaar’ af te geven aan netwerkbeheerder Tennet/Liander voor de gewraakte bouwlocatie. Tennet wil in 2016 bouwen.
    De werkgroep is tegen de komst van het trafostation aan De Weel, omdat die het groene karakter van het gebied zou verpesten.

Horizonvervuiling

En onder meer zou leiden tot horizonvervuiling en waardedaling van woningen. Zo’n elfhonderd sympathisanten steunen de werkgroep.
    Volgens de tegenstanders zijn er betere alternatieven denkbaar, waarbij vooral wordt gedacht aan Zijtwende, ten zuiden van Schager bedrijventerrein Witte Paal.
    Eerder won de werkgroep een juridische slag, toen de rechter de verleende omgevingsvergunning voor de bouwplannen vernietigde, omdat Hollands Kroon juist had verzuimd een verklaring van geen bezwaar te verstrekken.

NHD

h.oldeboom zei

Met dank aan het verraad van D'66; een partij waarvan Pechthold het boegbeeld van wier karakterloosheid is.

Mag hopen dat de rechters ter plekke gaan kijken ( zoals de rijdende rechter ) zodat ze alle andere mogelijke locaties ook kunnen bekijken en goed kunnen vergelijken.