Huisvesting vluchtelingen Noordkop loopt fors achter

• donderdag 20 augustus 2015
  • Categorie: , ,

• SCHAGEN - De toenemende stroom asielzoekers die ook ons land bereikt, baart de gemeenten in de Noordkop niet direct grote zorgen als het gaat om de door het Rijk verplichte toewijzing van woningen aan statushouders.

Door Richard Zut - 19-8-2015,

D
    e taakstellingen voor 2015 in de vier Noordkop-gemeentes Schagen, Hollands Kroon, Texel en Den Helder lijken zonder al te grote problemen te worden gehaald, zégt men. Toch valt dat in de praktijk fors tegen en is er in de meeste gevallen een inhaalslag nodig om de vereiste aantallen te bereiken, zo blijkt uit cijfers van de landelijke websitewww.opnieuwthuis.nl
    Zo moet Hollands Kroon 81 statushouders huisvesten, waarvan er nu nog 58 moeten worden geplaatst. In Den Helder zijn 34 van de 97 mensen die woonruimte nodig hebben voorzien, zegt woordvoerster Florentine de Maar: ,,Aan de rest wordt hard gewerkt. Daarnaast doen we veel aan opvang van asielzoekers, met vierhonderd mensen in gezinslocaties en straks zeshonderd in Doggershoek.’’ Op Texel wachten nog elf van de zestien vluchtelingen op een woning.
    In gemeente Schagen, dat dit jaar 79 vluchtelingen met een vergunning zal moeten huisvesten, staat de teller op 46 personen. Nog 33 mensen te gaan derhalve. Wooncompagnie is de corporatie die daar uitvoering aan moet geven. Woordvoerster Natasja Verhoeve van de gemeente Schagen ,,Voor augustus staan acht mensen in de planning voor huisvesting, een deel van deze mensen woont inmiddels in Schagen, maar moet de administratieve verwerking nog gebeuren.’’
    De samenwerking met Wooncompagnie verloopt goed, zegt zij. ,,Mensen worden geplaatst waar op dat moment woonruimte beschikbaar is. Er is geen sprake van plaatsing in bepaalde kernen of wijken. Wooncompagnie zorgt juist voor goede spreiding over de gemeente om te voorkomen dat één kern teveel wordt belast.’’
    Marja van Daalen (Wooncompagnie): ,,We gaan de aantallen halen, al voelt het soms best een beetje dubbel in de richting van andere huurkandidaten met een vorm van urgentie. Maar goed, het is nu eenmaal een verplichting en daaraan zullen we voldoen.''

NHD