Schagen neemt verlofsysteem van Hollands Kroon niet over

• dinsdag 21 juli 2015
  • Categorie: , ,
  • Schagen - De gemeenten Schagen en Den Helder zijn niet van plan het verlofsysteem van buurgemeente Hollands Kroon over te nemen. Dat zeggen woordvoerders van de eerste twee gemeenten.

Delano Weltevreden d.weltevreden@hollandmediacombinatie.nl

Meer  zieke ambtenaren

Ambtenaren van fusiegemeente Hollands Kroon bepalen sinds de oprichting in 2011 zelf wanneer, hoe lang en hoe vaak zij vrij zijn of op vakantie gaan:„Als het werk er niet onder lijdt, kun je zeventien weken per jaar op vakantie", zegt directeur bedrijfsvoering Anja van der Horst.

Snipperdagen en vakantiedagen worden niet geregistreerd. In Hollands Kroon wordt op basis van vertrouwen gewerkt. „We merken dat mensen helemaal niet geneigd zijn misbruik te maken van hun vrijheid. We moeten mensen eerder tegen zichzelf beschermen en hen vragen vrij te nemen om de balans tussen werk en privé te bewaren", aldus Van der Horst.

Het ziekteverzuim in Hollands Kroon lag vorig jaar op 2,9 procent.

Digitaal

In Schagen en in Den Helder worden vakantieuren en snipperdagen in een digitaal systeem aangevraagd en bijgehouden. In de Magnusveste lag het ziekteverzuim vorig jaar op 6 procent. Gemeenten van de omvang van Schagen zouden rond de 4,8 procent moeten zitten. Woordvoerster Ans Heijne verwacht dat het effect van vorig jaar verzorgde verzuimtrainingen voor leidinggevenden dit jaar zichtbaar worden. „In september krijgt de raad hier informatie over."

Schagen heeft 393 medewerkers en krijgt per week één tot twee open sollicitaties binnen. „Daarnaast komt tweemaal per week een verzoek voor stage binnen."

Den Helder heeft 477 medewerkers, vertelt woordvoerster Nies Schellinger. „Wij hebben een verzuimpercentage van 4,86 procent." Het aantal open sollicitaties ligt op het niveau van Schagen, aldus Schellinger. „Zo'n honderd per jaar."

Overstappen op het systeem dat in Hollands Kroon goed schijnt te werken, zit er niet in. „In principe houden we vast aan de cao voor gemeenteambtenaren en de afspraken voor verlof en gewerkte uren", zegt Nies Schellinger.

Haar collega Ans Heijne van de gemeente Schagen stelt dat ' elke gemeente moet werken zoals het in de eigen organisatie goed voelt'. „Het is onderdeel van de bedrijfscultuur."

Schagen houdt dus vast aan het systeem dat in overleg met de ondernemingsraad wordt gehanteerd.

NHD

In HK een werkweek van 32 uur en 17 weken vakantie per jaar en er wordt toch nog hard gewerkt zegt de voorlichtingsambtenaar die na deze inspanning op z'n minst 4 weken op vakantie moet. Daarbij hoeven de ambtenaren niet naar het werk wat het werk komt naar de ambtenaar en dan evengoed nog een ziekteverzuim van 2,9%?
    Een resultaat om trots op te zijn, of de burgers die deze waanzin moeten financieren ook zo trots zijn is natuurlijk maar de vraag, maar daar hebben ambtenaren en politiek natuurlijk geen boodschap aan, burgers zijn er om de zaak te financieren en verder moeten ze zich rustig houden en hebben geen enkele inspraak.

Het is goed voor te stellen dat Schagen en Den Helder het peperdure systeem van HK niet overnemen, de colleges en raadsleden zijn daar in ieder geval een stuk verstandiger.
    Stelt u zich eens voor dat u bij uw particuliere werkgever komt met de eisen zoals in HK normaal is voor de ambtenaren. Denkt u dat uw werkgever uw eisen serieus zal nemen? Hij zal suggereren u op te laten nemen in een psychiatrische instelling.

Vakantieambtenaar Anja van der Horst kan wel heel trots zijn op het aantal open sollicitaties, maar is het vreemd als een werkkring wordt aangeboden met 17 weken vakantie per jaar, een 32 urige werkweek en iedere dag uitslapen omdat je thuis mag "werken"?
    Zou er nog een verstandig mens te vinden zijn die Anja van der Horst en haar collega's, de raadsleden en het college van HK nog serieus neemt?