Molen 158 toch weer even in beweging

Schagen - Sint Maartensbrug - Koopkandidaat mag molen aan Grote Sloot zien draaien. De na de uitspraak van de Raad van State al geruime tijd stilstaande windturbine aan de Grote Sloot 158 in Sint Maartensbrug komt toch weer in beweging. Volgens de gemeente-Schagen gebeurt dat 'op een moment ergens in de loop van volgende week'.

Richard  Zut

Aanleiding is het verzoek om toestemming van windmolen 158-eigenaar Bernhard Schuijt om zijn windmolen te kunnen laten inspecteren door een kandidaat-koper. Die wil de windturbine zien draaien om te kunnen beoordelen of deze nog functioneert. De gemeente heeft hiervoor toestemming verleend.

Aangifte

Niet iedereen is daar even blij mee. Zo heeft Jaap Lashley uit Callantsoog de gemeente direct al laten weten aangifte te zullen doen als Schuijt de windturbine in beweging zet. Lashley spreekt op eigen titel, maar is ook bestuurslid van de Dorpsraad Callantsoog: „Ik zal aangifte doen wegens een strafbaar feit als dat onwettige onding inderdaad nog een keer wordt aangezet. Verkoop van dat gedrocht? Hoe komt de gemeente op dat absurde idee?"

De gemeente Schagen laat via woordvoerder Ans Heijne weten niet te overwegen om de toestemming in te trekken. Windmolen 158 moet uiteindelijk worden gesloopt als gevolg van de uitspraak in hoger beroep over de windturbine door de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Die stelde in januari de provincie Noord-Holland — na stevige aandrang van onder meer belangenvereniging Het Zijper Landschap — in het gelijk die vindt dat de door de gemeente Zijpe (en later Schagen) gedoogde windmolen in 2005 nooit op de huidige locatie gebouwd had mogen worden.

NHD

Dossier 'Grote Sloot 158'

Het blijft een zeer merkwaardige zaak dat een College, ambtenaren en Raadsleden alles in het werk stellen, tegen de uitspraak van de hoogste rechter in, het Schuijt naar de zin te maken. Het zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat wethouder v.d.Veek zo'n zelfde illegaal wangedrocht heeft staan draaien en daar natuurlijk duizenden euro,s aan subsidie mee binnen harkt. Illegaliteit bestaat niet meer in Nederland als het de bestuurders of hun vriendjes betreft, de wet wordt gewoon opgerekt en als dat niet meer kan dan wordt de wet gewoon genegeerd. De politie staat er bij, kijkt er naar en doet vervolgens of hun neus bloed, hetzelfde geldt voor de milieudienst .Overheden die geen enkele boodschap hebben aan de burgers, maar als het kan die zelfde burgers dwarszitten.

Geld telt!

Is het mogelijk om ambtenaren of politici die in het verleden toezeggingen hebben gedaan richting Schuijt nu nog ter verantwoording te roepen ? Dit verhaal is ongelofelijk !

Als het tot een rechtszaak zou komen dan helpen de rechters wel een handje mee om de corrupte bestuurders uit de wind te houden. Bestuurders en politici hebben vrij spel in Nederland, maar corrupt? Hoe komt u er bij. ze zijn allemaal even integer.