Imares kampt met tegenwind

• vrijdag 24 juli 2015
  • Den Helder  - isonderzoeken vinden nog steeds aftrek

Arie Booy

Het gebeurde afgelopen jaren nog al eens dat organisaties Den Helder verlieten om vervolgens een andere vestigingsplaats te versterken, maar Imares doet het omgekeerde. Dit onderzoekbureau voor de zee en alles wat daar mee samenhangt, heeft nu uitdrukkelijk voor de marinestad gekozen als hoofdvestiging.

„We hadden al. eerder deze keuze bepaald en waren van plan om een nieuw gebouw te laten neerzetten op Harssens", legt algemeen directeur Martin Scholten uit. „Dat bleek evenwel een brug te ver. Vorig jaar gaven we de voorkeur aan het in gebruik nemen van de gerenoveerde Zeevaartschool en daarachter een aanbouw te realiseren."

Deze werkzaamheden zijn inmiddels in een vergevorderd stadium. Dit najaar kunnen biologen en andere medewerkers van Imares verhuizen naar de nieuwe stek achter de visafslag in de Helderse haven. Begin deze week werd bekend dat het aan Wageningen Universiteit verbonden instituut de tering naar de nering moet zetten. In 2013 en zoi4 werden rode cijfers geschreven. Volgens Scholten een gevolg van de vijf jaar durende crisis waar de sterk gezakte olieprijs nog eens overheen kwam: „De werkzaamheden die we voor de offshoresector doen, lopen terug. We hebben ons op de maritie- me sector gericht, maar dat komt helaas niet uit de verf."

Het onderzoek naar visserij en zeeleven, studies voor de aanleg van windparken en 'building with nature' leveren nog wel voldoende omzet op. De algemeen directeur geeft aan dat de afgelopen jaren de sterkte van de organisatie al gekrompen is: „In Yerseke hadden we een flinke ploeg. Daar blijft een vijftiental van over. Den Helder wordt nu onze hoofdvestiging, dat was traditioneel IJmuiden. Alle onderzoeksvelden zullen voortaan in Den Helder beoefend worden."

Kritiek

Rypke Zeilmaker, een kritische wetenschapsblogger, hekelt het beleid van Imares. Volgens hem is Imares het 'Buckler van de mariene biologie' dat leeft van contracten van opdrachtgevers die in studies van Imares de bevestiging van hun beleid zoeken. Zeilmaker: 'Imares staat op omvallen na twee jaar achter elkaar twee miljoen verlies te hebben gedraaid, meldt hij op zijn blog.

Martin Scholten hoopt dat Imares na de reorganisatie de weg naar de zwarte cijfers weer vindt: „We hebben er vertrouwen in door deze maatregelen te nemen het tij te kunnen keren. Onze uitgangspositie is goed, maar net als veel andere ondernemingen, is er sprake van economische tegenwind."

De komende vijf jaar wordt beleid gemaakt en in 2020 wordt bekeken of de gemaakte keuzes nog passen bij de situatie die dan ontstaan is.

NHD.

_______________________________________________________

Den Helder wordt hoofdvestiging Imares

Arie Booy 22-7-2015

Den Helder  Onderzoeksinstituut Imares met vestigingen in onder meer Den Helder, IJmuiden en Yrseke gaat bezuinigen na twee jaar van aanzienlijke verliezen. Den Helder, waar nieuwbouw gaande is, wordt de nieuwe hoofdvestiging. IJmuiden blijft open, maar de situatie wordt in 2020 opnieuw tegen het licht gehouden, meldt algemeen di- recteur Martin Scholten.

Aan het personeel is vorige week een herstelplan gepresenteerd waar in een reorganisatie wordt aangekondigd. Veertien tot vijftien mensen verliezen hun baan. De vestiging in het Zeeuwse Yerseke wordt voortgezet in een samenwerking met de visserij aldaar.

In Den Helder zal volgens de directie werkgelegenheid geconcentreerd worden. De werknemers van Texel gaan daar ook heen. Imares is voortgekomen uit het Rijksinstituut voor Visserij Onderzoek, WO. De biologen die er werken doen onderzoek in opdracht van de overheid en andere partijen naar het leven in de zee en de invloed van de mens op de natuur.

Imares heeft te maken met minder vraag naar onderzoek. Het personeelsbestand ging reeds van 205 naar 160.

NHD