Draagvlak niet aangetoond

• woensdag 1 juli 2015
  • Categorie: , , , ,
  • Hollands Kroon - Wieringermeer - De stichting Omwonenden Windturbines Wieringermeer (StOWW) ligt in de clinch met burgemeester en wethouders van Hollands Kroon. Volgens B en W is het verzoek van de stichting om een draagvlakonderzoek te houden onder de bevolking van de Wieringermeer overbodig.

Mike Deutekom m.deutekom@hollandmediacombinatie.nl

Het college stelt dat er aantoonbaar voldoende draagvlak is en dat inwoners van de (polder gedurende het proces om tot het windpark Wieringermeer te komen, men, regelmatig betrokken zijn bij dat proces.

De omwonenden zijn dat niet met het college eens, schrijven ze in een brief. „Het verzoek (om een draag-vlakonderzoek, red.) dat StOWW op 13 februari 2015 zond naar het bevoegd gezag, het ministerie van Economische Zaken, is tot op heden niet beantwoord. Verwijzen naar het proces van structuurvisie tot inpassingplan is niet opportuun'.

De omwonenden verwijzen daarbij naar de noo handtekeningen die ze hebben opgehaald bij tegenstanders van het Windpark Wieringermeer.

Politiek

De tegenstanders van het plan om een honderdtal hoge windturbines te bouwen in de Wieringermeerpolder, krijgen steun van enkele politieke partijen. Lada, coalitiepartij in de gemeenteraad van Hollands Kroon, heeft het college van B en W vragen gesteld over het uitblijven van een draagvlakonderzoek.

En in op het provinciehuis vraagt de PVV aan Gedeputeerde Staten of de rijkscodrdinatieregeling, die ook is gebruikt in de Wieringermeer, niet wordt misbruikt. Dit nadat een woordvoerder van Economische Zaken in Groningen zou hebben verklaard dat de rijkscoordinatieregeling bewust zou worden gebruikt om zaken 'door te drukken' tegen de zin van inwoners in.

NHD

Als je als College niet wilt dat er onderzoek gedaan wordt of er voldoende draagvlak is dan zeg je eenvoudig weg dat er aantoonbaar voldoende draagvlak is.
    Hoe ze dat "aantoonbaar" vervolgens denken hard te kunnen maken is niet belangrijk, ze verzinnen wel iets
    .
    Hetzelfde als met een referendum: als een regering denkt dat het fout voor ze gaat aflopen dan beweren ze doodleuk dat een referendum niet nodig is.
    Onze regering geeft een negatief reisadvies af voor Griekenland omdat heel misschien de kans bestaat dat er zondag tijdens het te houden referendum(democratisch) de kans op rellen zou kunnen bestaan.
    Voor Tunesië en dat soort landen geeft de regering geen negatief reisadvies af terwijl daar een gerede kans bestaat dat moslim terroristen weer aan het moorden slaan.
    Kennelijk weegt het vermoorden van onschuldige vakantiegangers minder zwaar bij onze regeringsleiders als het verzeild raken tussen rellen van Grieken die voor of tegen de EU zijn.
    Dat heet politiek. Zelden zo'n zootje tuig meegemaakt.

h.oldeboom zei

Mijn advies aan de burgers van HK is: ga eens vaker naar een gemeenteraadsvergadering; dan kunt U zelf zien hoe weinig het gemeentebestuur en de raad het met de burgers op hebben. Nederland anno 2015; we worden bestuurd door ongevoelige, niveauloze, onderontwikkelde, verwende en verwaande kinderen.

Ze hebben niks op met de burgers! Ze drukken er alles door alleen voor hun eigen gewin! Of het nu windmolens zijn of een trafostation.

P.v.d.Munnik zei

Mijnheer Oldeboom, helaas moet ik u gelijk geven, maar het meest verontrustende is nog dat het niet alleen in onze gemeente is zoals u het schetst, maar in Schagen, Bloemendaal, Den Helder en eigenlijk in heel Nederland doet dit probleem zich voor.
    De gehele politiek heeft over het algemeen genomen alleen maar oog voor hun eigen dubbele agenda.