14 september actiedag windmolens

• donderdag 9 juli 2015
  • ZWAAGDIJK-OOST - 14 september wordt een nieuwe actiedag voor de tegenstanders van windmolens in Medemblik. Die avond moeten de partijen in de Statencommissie Ruimte, Wonen en Water zich uitspreken over het molenplan in Zwaagdijk-Oost.

Door Connie Vertegaal - 9-7-2015

______________________________________

Statenleden naar Medemblik en tegenstanders windmolens naar Haarlem
    ______________________________________

,,We willen dan met zoveel mogelijk inwoners naar Haarlem gaan’’, zegt Maria Weeber van de Stuurgroep Tegenwind.

In maart gebeurde dat ook, toen Provinciale Staten besloot over de 600-meter afstandsgrens tussen molens en woningen. Weeber: ,,We zijn toen met een bus gegaan, we hebben een protestlied gezongen, petities overhandigd en zaten met spandoeken op de publieke tribune. Zoiets gaan we weer doen, we moeten ons laten horen.’’

De Ambtenaar

Dezelfde ochtend worden Statenleden rondgereden door Medemblik. Ze werpen een blik op molen De Ambtenaar, de hoogste molen van Europa, vanuit de Nieuwstraat en krijgen de locaties voor nieuwe windmolens te zien. Wethouder Hans Tigges zal namens de gemeente zeggen dat Medemblik helemaal geen nieuwe molens wil.

De mening van de SP is bekend. Die is tegen windmolens bij Zwaagdijk-Oost. Ook de PVV is fervent tegenstander van windmolens. Hoe de andere partijen er over denken zal blijken op 14 september in de commissie Ruimte Wonen en Water. Daar moeten de partijen zich uitspreken over de start van de zogenoemde PIP-procedure (provinciaal inpassingsplan) die nodig is voor de oprichting van het windmolenpark.

De verwachtingen zijn hooggespannen, want op een verkiezingsbijeenkomst in maart in Middenmeer staken vertegenwoordigers van alle partijen (behalve D66 die ontbrak) hun hand op toen Maria Weeber van de Stuurgroep Tegenwind vroeg wie er tegen windpark Westfrisia zou stemmen. Een verslag van de bijeenkomst is nooit gemaakt, maar Weeber was zo slim een foto te maken bij het handopsteken. ,,En daar zal ik ze aan herinneren’’, zegt ze.

NHD