Windmolenvergunning worsteling voor wethouder

• zaterdag 6 juni 2015
  • Categorie: , , ,
  •  Schagen - Hij nam als wethouder heel veel leuke dossiers over. Maar ook enkele hele complexe, zegt wethouder Jelle Beemsterboer. Zoals dossier 'windturbine Grote Sloot'.

„De vergunningverlening voor een nieuwe turbine was bepaald geen gemakkelijk besluit. Je doet het nooit goed. En ik heb oprecht begrip voor ieders positie en voor alle emoties. Die van de turbine-eigenaar die zijn bedrijf duurzaam wil laten draaien én bij wie in het verleden verwachtingen zijn gewekt, maar óók die van omwonenden die overlast ondervinden en jarenlang tegen de huidige turbine hebben gestreden."

Beemsterboer zegt het dossier uitvoerig te hebben bestudeerd. Erover te hebben overlegd, met vóór- maar ook tegenstanders van de '158'. „De focus was: wat te doen om een nieuwe molen op deze plek tegen te houden. Maar ons inziens kunnen we niet anders dan een vergunning verlenen. De provincie ziet dat anders, maar neemt voor haar standpunt geen verantwoordelijkheid door in te staan voor eventuele claims."

Hij is ervoor ingehuurd, maar dit zijn geen gemakkelijke zaken om over te beslissen. „Zoiets zet je thuis niet zomaar even van je af. Had ik in de raad geen meerderheid geproefd voor deze beslissing, dan had ik een flink probleem gehad. Ik hoop dat de nu aangevraagde turbine toch nog via het herstructureringsbeleid van de provincie elders een plek kan krijgen. Maar dan moeten provincie en turbine-eigenaar daar wel aan willen meewerken."

NHD

Dossier Grote Sloot 158