Turbo-turbines in Koegras van de baan

• woensdag 3 juni 2015
  • Categorie: , ,
  •  Julianadorp - Er komen geen windmolens van elk 150 meter hoog in de polder Koegras. De Helderse cooperatie De Eendragt slikt dit plan in. Defensie staat turbines van deze hoogte niet toe.

Ed Dekker

Het bestuur van De Eendragt is teleurgesteld over de afwijzing. De hoop op een park van zes molens tussen bedrijventerrein Kooypunt en zorgcentrum 's Heeren Loo is nog niet helemaal opgegeven. ,,Wij maken ons nu sterk voor kleinere molens. Hopelijk krijgen wij dan wel toestemming van Defensie", zegt penningmeester Krijn Harte. Bouwwerken hoger dan 46 meter zijn officieel niet toegestaan in een militaire luchtvaartzone. De wind-molenlocatie grenst aan militair vliegkamp De Kooy. Het is de provincie niet gelukt om ontheffing voor De Eendragt te krijgen voor molens van elk iso meter (tot top hoogste wiek).

Voor de oorspronkelijke opzet van De Eendragt bestond grote belangstelling. Er hadden zich eigenaren van bijna vijftig oude molens gemeld. Al deze turbines staan volgens Harte in Noord-Holland Noord.

Als Defensie ook geen kleinere molens accepteert, keert De Eendragt Koegras de rug tot. „Nóg kleinere molens hebben geen zin." De provincie Noord-Holland had de polder aangewezen als 'potentiele locatie' voor windmolens van 150 meter hoog. Defensie liet gisteren weten het aangepaste plan te onderzoeken.

NHD