TNO doet onderzoek naar aardbevingen en gaswinning in Noordkop

• donderdag 25 juni 2015
  • HOLLANDS KROON - Staatstoezicht op de Mijnen heeft TNO opdracht gegeven onderzoek te doen naar de mogelijke relatie tussen de recente aardbevingen in Anna Paulowna en gaswinning in Slootdorp.

Door Martijn Gijsbertsen - 25-6-2015

Zo laat de waakhond in de mijnbouwsector het Noordhollands Dagblad desgevraagd weten. ,,Het is nog niet bekend wanneer de onderzoeksresultaten bekend worden'', aldus zegsvrouw Esther Filon. ,,Daar kan wel een poos overheen gaan.''

Staatstoezicht op de Mijnen is zich volgens haar bewust van de bezorgdheid die is ontstaan onder inwoners in het gebied. Er wordt naar gestreefd zo spoedig mogelijk uitsluitsel te geven. Staatstoezicht op de Mijnen heeft alle betrokken partijen intussen geïnformeerd.

Het KNMI heeft 22 juni twee aardschokken van 1,5 en 2,3 op de Schaal van Richter bij Anna Paulowna gemeten. Hoe de trillingen zijn ontstaan en of er een verband is met gaswinning in Slootdorp, hemelsbreed vijf kilometer verderop, is onduidelijk. Aardbevingen veroorzaakt door gaswinning vinden meestal plaats in of aan de rand van een gasveld. Vooralsnog ligt een oorzakelijke relatie niet direct voor de hand.

NHD