Strijd met louter verliezers

• zaterdag 6 juni 2015
  • Categorie: , , , ,
  • Schagen - Sint Maartensbrug - De gemoederen over de oude windmolen aan de Grote Sloot 158 in. Sint Maartensvlotbrug én de vergunningaanvraag voor een nieuwe turbine liepen de afgelopen weken weer hoog op. Hanno Dasselaar laat er zijn licht over schijnen.

Pak de draad op met elkaar en verplaats molen naar plek waar deze geen overlast geeft.

Henno Dasselaar

De in 2006 geplaatste windturbine is illegaal geplaatst en moet op last van de Raad van State verdwijnen. Een nieuwe episode treedt in, nu er een nieuwe vergunning is afgegeven. De heer Schuijt, voormalig voorzitter van de Windunie, zou een schadeclaim gaan indienen als de vergunning geweigerd wordt.

Maar hoe zit het met de schade voor de omwonenden? De woningen rondom deze turbine zijn afgewaardeerd tot wel 50 procent van de oorspronkelijke waarde. Al acht jaar lang ervaren de omwonenden ernstige overlast. Slapeloze nachten met alle gevolgen van dien. Wat denkt u dat acht jaar lange strijd aan juridische kosten met zich brengt? De schade voor omwonenden loopt in de tonnen! Helaas wordt dit niet meegewogen in de beslissing.

De windbranche heeft er de mond van vol. Draagvlak voor windenergie en burgers die mee moeten profiteren. De kille waarheid wordt rond de illegale windturbine Grote Sloot 158 werkelijkheid. Je zou je als windbranche kapot moeten schamen. Het broze draagvlak voor windenergie in de gemeente Schagen wordt hiermee nog meer afgewaardeerd. We kunnen rustig stellen dat het ver beneden het absolute nulpunt is gedaald.

Op de huidige windturbine, die overigens allang gesloopt had moeten worden, prijkt de naam 'Windunie'. Nu heeft deze club kort geleden een prijs gewonnen als meest duurzame energieleverancier van Nederland. Ik hoop dat de Windunie dan de boodschap heeft gehoord van de heer Kroger van de politieke partij JESS. „Helaas blijkt het hier slechts om profit en planet te gaan en wordt het onderdeel people abusievelijk vergeten."

Genoeg

Na acht jaar strijd tussen omwonenden, de heer Schuijt, Zijper Landschap, Schagen en de provincie Noord-Holland is het wel genoeg geweest. Hier zijn uitsluitend verliezers! De sociale cohesie in de buurt is uit zijn verband gerukt, bestuurders liggen te rollebollen bij de rechter en we kunnen ons niet voorstellen dat dhr Schuijt hier nog enige voldoening uit haalt.

Daarom pleiten wij voor een oplossing die recht doet aan alle partijen. Pak de draad weer op en kom met elkaar tot verplaatsing van deze windturbine naar een plek waar hij thuis hoort. Niet naast woonhuizen, maar op een plaats waar deze geen overlast en schade geeft.

Henno Dasselaar staat als bestuurslid van de Nederlandse Vereniging Omwonenden Windturbines omwonenden van molen '158' bij.

NHD

Dossier Grote Sloot 158

Meneer Dasselaar lijkt de gemeente Schagen te sparen.

Meneer Schuijt heeft toch geweigerd zoals meneer Dasselaar eerder schreef zijn molen te verplaatsen?

De Rechtbank, Raad van State hebben uitspraken gedaan en ook de provincie Noord-Holland heeft bij de rechtbank en Raad van State steeds gelijk gekregen. Maar de gemeente Schagen verleent gewoon weer een vergunning tegen alle uitspraken in.en handhaaft niet op de uitspraken. En dan nu na 9 jaar rekken en de omwonenden in de ellende laten, nu een nieuwe vergunning verlenen, dan kun je niet anders dan concluderen:

Gemeente Schagen is gek geworden.

En er moet ingegrepen worden in dit gemeentelijk bestuur.

Op eigen risico een windmolen plaatsen. Het negen jaar weten te rekken, dat hij weg moet. Negen jaar subsidie vangen, negen jaar de omwonenden in de ellende laten zitten, hoezo VERLIEZER, meneer Dasselaar?

h.oldeboom zei

Gemeente Schagen bedrijft bestuurlijke anarchie en maakt hiermee de rechtspraak in Nederland belachelijk. Overigens een schitterend voorbeeld van rechtsongelijkheid en vriendjespolitiek in dit land; probeer als burger maar eens zoiets Als zodanig acteert Schagen (burgemeester, wethouder Beemsterboer en de Raad) op een wijze welke niet onder doet voor de maffia.