Opheldering gevraagd over band tussen burgemeester en onderzoeker Vissergate

• maandag 29 juni 2015
  • Categorie:
  • DEN HELDER - Gemeenteraadslid Daniëlle Pater (Stadspartij) kondigt schriftelijke vragen aan over de schijn van belangenverstrengeling, die zou zijn gewekt nu Cees Versteden en burgemeester Koen Schuiling elkaar blijken te kennen. Versteden gaat in opdracht van de gemeente de gang van zaken rond het ontslag van wethouder Geurt Visser onderzoeken.
    Door Ronald den Boer - 30-6-2015

Schuiling: 'Sinds 1998 geen contact meer met hem gehad'
    Versteden is een gerenommeerde jurist, heeft tal van publicaties op zijn naam staan en onderzocht reeds tal van (vermeende) misstanden. Zowel zijn naam als die van burgemeester Schuiling prijkt op een boek dat werd uitgegeven in de serie 'Bestuursrecht in de praktijk.'

Versteden gaat Vissergate in Den Helder onderzoeken [update]

Pater, die maandag tegen de herbenoeming van Schuiling stemde, zet op Twitter openlijk vraagtekens bij de onafhankelijkheid van Versteden in een onderzoek naar de handelwijze van het college in de kwestie Geurt Visser.
    Burgemeester Koen Schuiling meldt desgevraagd al sinds 1998 geen contact meer gehad te hebben met Versteden. ,,Ik heb van 1984 tot 1998 bij de Rijksuniversiteit van Groningen gewerkt. Ik heb zelf diverse malen gepubliceerd (onder meer 'Bestuurlijke samenhang in het Limburgse heuvelland', 'Juridische controlling, een organisatiekundige handleiding' en 'De kleine scriptiegids', red.)  en ook de redactie gevoerd over boeken. We zullen inderdaad wel een keer samen iets hebben geschreven, maar dat dateert dan uit de tijd dat ik bij de universiteit werkte. Dus ja, ik ken hem - het zou niet best zijn als ik iemand met zijn reputatie niet kende - maar we hebben al heel lang geen contact meer gehad.''
    Opheldering gevraagd over band tussen burgemeester en onderzoeker Vissergate

De fractievoorzitters van Stadspartij, VVD en Behoorlijk Bestuur maken zich niet druk om de vermeende banden tussen versteden en Schuiling. Volgens hen duidt de diepgaande formulering van de onderzoeksopdracht er op, dat Versteden het onderzoek uiterst serieus neemt, zo verklaren zij tegenover Den Helder Actueel.

Versteden gaat Vissergate in Den Helder onderzoeken

DEN HELDER - Oud-gemeentesecretaris van Bussum en Utrecht Cees Versteden, oud-directeur van de provincie Noord-Holland, wordt genoemd als de onafhankelijke onderzoeker die de gang van zaken rond het vertrek van wethouder Geurt Visser in Den Helder moet onderzoeken.

Dat blijkt uit het onderzoeksvoorstel dat de gemeenteraad maandagavond van burgemeester en wethouders kreeg voorgelegd.

Blijkens de onderzoeksopdracht moet jurist Versteden reconstrueren en analyseren wat er is gebeurd in de tijd voorafgaand aan het ontslag van Visser.

Hoewel de oppositie aanvankelijk geen behoefte had aan een onderzoek, stemde zij maandagavond toch in met het voorstel. Alleen Helder Onafhankelijk! en PvdA stemden tegen.

Rachel Post (Helder Onafhankelijk) noemde het raar dat uitgerekend de coalitie om een onderzoek roept, terwijl ze zelf van een college deel uitmaakt en dus gemakkelijk kan navragen wat er is gebeurd. ,,Nu draait de burger op voor de kosten van het onderzoek.''

Ruis

Peter Reenders: ,,Wij willen juist onderzoek omdat er nu te veel ruis op de lijn is.'' Volgens Reenders heeft de bevolking recht op duidelijkheid over de gang van zaken. In het onderzoek wordt aandacht besteed aan de bespreking en behandeling van de kwestie in en door het college. Verder moet Versteden de klachten en signalen die over het gedrag van Visser tegenover vrouwen naar voren kwamen onderzoeken. Visser krijgt daarbij gelegenheid tot wederhoor.

Versteden moet voorts onderzoeken of er voldoende politiek-bestuurlijke grond is geweest voor diens ontslag en of het college hierin zorgvuldig heeft geopereerd. Ook de communicatie van het college richting gemeenteraad moet hij in beeld brengen.

Versteden heeft tal van onderzoeken en publicaties op zijn naam staan, onder meer naar de val van burgemeesters en ongewenste nevenfunctie van een wethouder en diplomafraude bij de Hogeschool InHolland.

De bedoeling is dat er 'spoedig' resultaat komt, gedacht wordt aan augustus.

NHD