Gemeente Schagen verliest wederom procedure over 'Grote Sloot 158'

• dinsdag 23 juni 2015
  • Categorie: , , ,
  • Schagen - Rechtbank Noord Holland heeft op 17 juni, zonder zitting, uitspraak gedaan in het beroep van Leefbaar Zijpe en een omwonende  tegen de op 15 december 2014 verleende bouwvergunning (art. 19.2) voor een windturbine op Grote Sloot 158.

Het college van GS  had in 2011 al geweigerd een gevraagde verklaring van geen bezwaar af te geven. Het door gemeente Schagen daartegen ingestelde beroep is ongegrond verklaard. De Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft deze uitspraak bij uitspraak van 14 januari 2015 bevestigd.

Gemeente Schagen was dus niet bevoegd zonder een verklaring van geen bezwaar  en op grond van artikel 19 tweede lid, van de WRO, vrijstelling te verlenen. Omdat de strijdigheid met het bestemmingsplan niet is opgeheven, was gemeente Schagen evenmin bevoegd bouwvergunning eerste fase te verlenen.

Het beroep is gegrond verklaard en het besluit van 15 december 2014 van de Gemeente Schagen zal worden vernietigd. Gemeente Schagen zal opnieuw een besluit moeten nemen op de aanvraag.
    Gemeente Schagen is veroordeeld in de proceskosten.

dossier Grote Sloot 158Op 3 juni heeft het college van de gemeente Schagen weer een bouwvergunning verleend voor Grote Sloot 158.

Redactie JAS

Dossier 'Grote Sloot 158'