'Een nieuwe windmolen aan de Grote Sloot 158, dat kan niet waar zijn'

• dinsdag 2 juni 2015
  • Categorie: , , ,
  • SCHAGEN - Schager wethouder Jelle Beemsterboer kreeg maandagavond in de raadscommissie Ruimte alleen van CDA en PvdA directe steun voor zijn voorgenomen besluit om een vergunning te verlenen voor een nieuwe windmolen aan de Grote Sloot 158 in Sint Maartensbrug. Een zelfde E70-type dat nu er nu illegaal, op de verkeerde plek staat.

Door Harry de Jong - 1-6-2015

Daarmee zouden omwonenden na bijna tien jaar van procederen tegen de illegale turbine een zelfde windmolen terug krijgen maar dan nog dichter bij hun woningen. ,,Dat kan toch niet waar zijn?'', verzuchtte Ron Verhoef van DNA.

Wat de VVD betreft kan er niet meer dan een ooit vergunde, kleinere E66-molen worden geplaatst. Een type dat niet meer leverbaar is. ,,Wordt toch gekozen voor een grotere, dan is al het planschaderisico voor de ondernemer'', aldus Piet Marees.

Voor alle andere dan de collegepartijen was het na een avond juridische haarkloverij klip en klaar: het college moet geen vergunning voor een nieuwe molen afgeven en de vergunning uit 2005 intrekken.

Dat is ook wat de provincie Noord-Holland bepleit. Schagen stelt daarentegen dat intrekken van de oude vergunning onmogelijk is en dat ze de aanvraag voor een nieuwe juridisch gezien wel moet honoreren. B en W vroegen de provincie om een schadeclaim voor haar rekening te nemen als de vergunning niet wordt verleend. Dat weigert de provincie. CDA en PvdA vroegen Beemsterboer wel om met provincie te bekijken of een nieuwe molen verder van de woningen af is te plaatsen.

Een definitief besluit is aan het college, dat morgen oordeelt. ,Ik hoop dat belangen van omwonenden alsnog het zwaarst wegen. Dat het college ballen toont en geen vergunning verleent'', aldus Perry Vriend van de Seniorenpartij.

NHD

Dossier Grote Sloot 158