De Ambtenaar onaantastbaar

• dinsdag 2 juni 2015
  • Categorie: , ,
  • MEDEMBLIK - De PVV in Provinciale Staten stapt niet naar de rechter om megawindmolen De Ambtenaar weg te krijgen. De fractie heeft advocaat Jan Veltman laten uitzoeken of de toenmalige gemeente Wieringermeer in 2010 terecht de vergunning voor de megamolen heeft verleend. De conclusie biedt geen basis om de strijd aan te gaan. ,,Helaas, want dat had ik graag gedaan’’, aldus PVV-Statenlid Menno Ludriks.

Door Connie Vertegaal - 2-6-2015,

PVV stapt niet naar rechter om 200 meter hoge megamolen bij Medemblik
    D
    e Ambtenaar is met bijna 200 meter de grootste windturbine van Europa. Hoewel hij op geruime afstand van Medemblik staat, domineert hij het straatbeeld in de oude stad. De molen is neergezet als vervanging van een andere, veel lagere, windturbine. En daarbij is de regel in het bestemmingsplan genegeerd dat solitaire windmolens maximaal 40 meter hoog mogen zijn. Ook is een regel geschonden dat het uitzicht vanuit de polder op Medemblik vrij moest blijven.

Alleen windmolens in lijnopstelling mochten volgens het bestemmingsplan hoger zijn dan 40 meter. ,,Over De Ambtenaar is veel te zeggen, maar niet dat het een molen in lijnopstelling is’’, aldus Ludriks.
    Waarom de PVV dan toch niet doorpakt met een gang naar de rechter? Zo eenvoudig ligt het allemaal niet, blijkt uit de doorlichting die advocaat Veltman op verzoek van de PVV maakte van het bestemmingsplan van de voormalige gemeente Wieringermeer. De Ambtenaar had een bijzondere positie als solitaire windmolen die niet bij een agrarisch bedrijf stond. Ook werd de molen werd in het bestemmingsplan over één kam geschoren met de lijnopstellingen turbines langs de Ulketocht en de Korte Medemblikkertocht.
    De gemeente Wieringermeer had de komst van De Ambtenaar kunnen weigeren, omdat de molen niet in een lijnopstelling staat en het zicht op Medemblik verpest. Toch is het maar de vraag of zo’n besluit stand had gehouden bij de rechter. Juist vanwege de tegenstrijdigheden in het bestemmingsplan, waardoor voor De Ambtenaar dezelfde bouwregels golden als voor molens in een lijnopstelling. En als de weigering wel bij de rechter stand had gehouden, dan had de eigenaar van de molen die daar al stond, een flinke planschadeclaim kunnen indienen. Hij zou dan immers geen mogelijkheid meer hebben om zijn molen te vernieuwen.
    Conclusie van PVV’er Menno Ludriks: ,,Jammer dat het gemeentebestuur van Wieringermeer destijds slappe knieën toonde. Nu zitten de inwoners van Medemblik en omstreken dagelijks opgescheept met de overlast en is het straatbeeld volledig verpest.’’
     NHD