College geeft nieuwe '158'-molen zegen

• donderdag 4 juni 2015
  • Categorie: , , ,
  •  Schagen - Burgemeester en wethouders van Schagen hebben gistermiddag besloten Bernhard Schuijt groen licht te geven voor een nieuwe windmolen aan de Grote Sloot 158 in Sint Maartensbrug. Het college stelt niet anders te kunnen op grond van de tien jaar terug verleende vergunning.
    Harry de Jong

De provincie Noord-Holland kijkt anders tegen de aanvraag aan en stelt dat Schuijt geen beroep kan doen op de vergunning uit 2005. Ze wil dat Schagen die oude vergunning intrekt. „Maar wij denken dat de zienswijze van de provincie geen stand houdt als Schuijt een afwijzing van de vergunning aan de rechter voorlegt", aldus wethouder Jelle Beemsterboer.

„Daarbij proefde ik bij de raad een meerderheid voor dit besluit. Al begrijp ik ook de emoties bij de omwonenden." De wethouder gaat nog wel met de provincie in overleg of er geen mogelijkheid is een nieuwe molen elders dan aan de GroteSloot 158 te bouwen.
    _________________________________

Bezwaren

Wethouder Jelle Beemsterboer rekent op
    bezwaarprocedures tegen de
    vergunningverlening. „Het kan in
    afwachting daarvan lang duren voordat
    de aangevraagde molen er echt staat."

_________________________________

Schuijt moet de huidige, oude molen afbreken. Het Zijper Landschap (HZL) dwong dit eerder bij de Raad van State af, maar van sloop is nog geen sprake. HZL probeert dit nu via een dwangsom alsnog te bewerkstelligen.

Aandringen

Na weken van stilstand draaide de molen gisteren weer. Op aandringen van de gemeente Schagen werd de turbine later op de dag toch weer stilgezet. De gemeente is inmiddels ook een bestuurlijk traject gestart dat moet leiden tot sloop.

NHD

Dossier Grote Sloot 158