Actie tegen molens met steun gemeente

• dinsdag 23 juni 2015
  • Categorie: , ,
  • ZWAAGDIJK-OOST - Stuurgroep Tegenwind in Medemblik krijgt eenmalig 10.000 euro gemeentesubsidie om actie te voeren tegen de plannen voor windmolenpark West-Frisia in Zwaagdijk-Oost. De stuurgroep kan met de subsidie een jurist van de NLVOW (Nederlandse Vereniging Omwonenden Windmolens) inhuren.

Door Connie Vertegaal - 22-6-2015

E r zijn vier actuele plannen voor windmolenparken in de gemeente Medemblik ingediend, drie daarvan lijken onhaalbaar omdat Provinciale Staten de minimale afstand tussen molens en de dichtstbijzijnde bebouwing hebben opgerekt van 500 naar 600 meter.

Windpark West-Frisia van vijf megamolens bij Zwaagdijk-Oost hoeft als enige niet aan die verruimde afstandseis te voldoen, omdat het een oud plan is dat onder een overgangsregeling valt.

Veel geld

Volgens Maria Weeber van de Stuurgroep Tegenwind is bij de provincie de procedure om het windpark mogelijk te maken al in voorbereiding. ,,Statenleden krijgen te horen dat het veel geld gaat kosten als het plan wordt afgeblazen. Dat klopt niet, want er zijn nog geen vergunningen afgegeven en in alle contracten staat de ontbindende clausule dat de politiek ermee akkoord moet gaan.’’

Medemblik wil helemaal geen nieuwe windmolens, maar de gemeente staat bij de komst van nieuwe windmolenparken buiten spel: dat regelt de provincie. Wethouder Hans Tigges: ,,Het voelt wel een beetje dubbel dat wij als gemeente nu in verzet gaan tegen de provincie, we zijn allebei de overheid. Aan de andere kant: de gemeenteraad heeft een motie aangenomen met de opdracht om de actiegroep financieel te steunen. Die opdracht voeren we uit. We staan schouder aan schouder met de Stuurgroep Tegenwind, want wij willen allebei hetzelfde.’’

NHD

h.oldeboom zei

Het eind van het liedje zal zijn dat die molens er komen; die samen/inspraak met de bevolking is een afleidingmanoeuvre bedoeld om tijd te winnen om U plat te kletsen waarna het 'juridisch ' mogelijk zal blijken te zijn. alsnog die ondingen te plaatsen. Nederland eco-dictatuur land anno 2015.