'Aanbod molen 158 elders afgeslagen'

• maandag 1 juni 2015
  • Categorie: , , , ,
  • Sint Maartensbrug - Eigenaar Bernhard Schuijt van de veelbesproken windmolen 158 in Sint Maartensbrug heeft een aanbod van de provincie om een nieuwe molen te bouwen op een andere plek dan langs de Grote Sloot afgeslagen.
     Harry de Jong

Dat zegt Henno Dasselaar, die als bestuurder van de Nederlandse Vereniging Omwonenden Windturbines (NLVOW) omwonenden van de '158' bijstaat.

De provincie zegt dat van een concreet aanbod geen sprake is geweest.

De moleneigenaar was aangeboden elders een nieuwe molen te mogen bouwen, zegt Dasselaar. „Aan de Grote Sloot zou dan nog een kleine molen mogen komen voor bedrijfs-activiteiten." Hiermee zou Schuijt volgens Dasselaar 'meer krijgen dan hem toekomt'. „Maar dan komt. er een eind aan deze kwestie."

Oplossing

Volgens een provinciewoordvoerster is met Schuijt besproken dat binnen het herstructureringsbeleid van de provincie wellicht een oplossing voor de 158-problematiek kon worden gevonden. „Maar van een concreet aanbod was geen sprake. Bovendien was dat gesprek vóór de uitspraak van de Raad van State dat windmolen 158 weg moet. Dat de turbine weg moet is ook het standpunt van de provincie. Nadien zijn er geen besprekingen meer geweest met de eigenaar."

Schagen vreest een schadeclaim van de turbine-eigenaar als ze een vergunning voor eet nieuwe molen weigert. De gemeente wil dat de provincie ervoor instaat dat Schagen gevrijwaard blijft van 'civielrechterlijke gevolgen' als burgemeester en wethouders een vergunning afwijzen. Dat de provincie de schade overneemt, als het ware. De gemeente hoort maandagmiddag of de provincie die toezegging al dan niet doet. Verleent Schagen wel een vergunning, dan zijn juist claims van omwonenden te verwachten.

De NLVOW had Schagen gevraagd een onafhankelijke instantie te laten adviseren over de vergunning-aanvraag. „Schagen heeft rechtszaak op rechtszaak over molen 158 verloren en moet dus niet afgaan op de eigen juridische medewerkers", vindt Dasselaar. „Nu is er advies ingewonnen van de eigen rechtsbijstand. Haar advies is eenzijdig gericht op een mogelijke schadeclaim van Schuijt en een risico-afweging van het eigen handelen."

NHD

Dossier Grote Sloot 158