Witte rook voor nieuwe coalitie Noord-Holland

• dinsdag 19 mei 2015
  • Categorie:
  • Haarlem - Na bijna zes weken onderhandelen op het provinciehuis van Noord-Holland is er witte rook. VVD, D66, PvdA en CDA — deze vier partijen vormden ook al de vorige coalitie — presenteren morgen het coalitieakkoord.

Roel van Leeuwen

Het akkoord wordt gepresenteerd door de vier onderhandelaars, te weten Elisabeth Post (VVD), Joke Geldhof (D66), Tjeerd Talsma (PvdA) en Jaap Bond (CDA).

Het is de verwachting dat zij ook alle vier weer terugkeren als gedeputeerde in het nieuwe college. Naar alle waarschijnlijkheid leveren VVD en D66 elk twee gedeputeerden. Maar hierover is nog niets bekend gemaakt. In de wandelgangen wordt ook de naam van Cees Loggen (VVD-fractievoorzitter in de vorige Statenperiode) genoemd als gedeputeerde.

Provinciale Staten kiezen het nieu we college van Gedeputeerde Staten formeel in hun vergadering op 26 mei.

Formateur Elisabeth Post zal tijdens de vergadering een toelichting geven op het formatieproces, waarna Provinciale Staten het coalitieakkoord bespreken. De nieuwe gedeputeerden geven op woensdag 27 mei van16 tot17 uur via Twitter antwoord op vragen over hun plannen en hun ambities voor Noord-Holland. Tijdens deze chatsessie zal de hashtab #nieuwGSNH worden gebruikt.

NHD

Er verandert dus helemaal niets, beslissingen in de achterkamertjes en alles is al voorgekookt.
    Arm Nederland, arme provincie Noord-Holland.