Vergunningen voor windmolenpark Wieringermeer: 'Omwonenden niet benaderd, schandalig!'

• zaterdag 9 mei 2015
  • Categorie: , , , ,
  • WIERINGERMEER Windpark Wieringermeer heeft vandaag vergunningen verkregen voor de bouw van 99 windmolens in de Wieringermeerpolder. Omwonenden zijn woest en gaan bezwaar aantekenen bij de Raad van State.
    RTVNH Maarten Trompert 07 mei 2015
    "Het verkrijgen van de vergunningen is een belangrijke stap voor ons als initiatiefnemers en voor windenergie in Nederland", aldus Gerard van Oostveen, projectdirecteur namens Nuon. Ook Jaap Bond, voorzitter van de Stuurgroep van het project, is tevreden: “Dit is een prachtig voorbeeld hoe overheid en bedrijfsleven samen een windproject tot stand kunnen brengen."
    Raad van State
    De beslissing is nog niet definitief, want er is nog ruimte voor bezwaar bij de Raad van State. Van die mogelijkheid gaat Han Lammers van de Stichting omwonenden windturbines Wieringermeer zeker gebruik maken. "Omwonenden zijn helemaal niet benaderd door de initiatiefnemers en dat is eigenlijk schandalig", laat hij weten.
    Geluidsoverlast
    Lammers is bang voor geluidsoverlast en waardedaling van omliggende woningen. De stichting vertegenwoordigt 1100 mensen die tegen de komst van de turbines zijn. "Wij zijn 0,0 gehoord en dat is schandalig van de gemeente Hollands Kroon, het Rijk en de provincie Noord-Holland."