Kritiek, oppositie op 'VVD-akkoord'

• vrijdag 22 mei 2015
  • Haarlem - Terwijl de nieuwe coalitie in Noord-Holland jubelt over de ruim 160 miljoen euro die voor 'nieuw beleid' wordt vrijgemaakt, is het enthousiasme bij oppositiepartijen ver te zoeken. „Het gaat weer om economie, economie, economie en wegen, wegen, wegen", zegt Jeff Leever van de Ouderenpartij Noord-Holland.

Volgens hem is het vooral een VVD-akkoord. „Allerlei studies wijzen uit dat we eens moeten stoppen met het aanleggen van nog meer asfalt", stelt hij.

Bram van Liere van de Partij voor de Dieren en Alwin Hietbrink (Groen-Links) vallen over het feit dat de nieuwe coalitie 33,6 miljoen euro minder reserveert voor het afmaken van het Nationaal Natuurnetwerk in 2027, hoewel de coalitie wel de ambitie heeft uitgesproken dat dit netwerk wordt afgemaakt.

Wissel

Van Liere: „Voor de komende periode zal er genoeg geld zijn, maar er wordt een wissel getrokken op de toekomst. Als we nou mooi op schema lagen. Maar het had eigenlijk al in 2018 af moeten zijn." Hietbrink vult aan dat de laatste snippers groen waarschijnlijk ook de duurste zullen zijn.

Remine Alberts (SP) zegt weinig nieuwe zaken te hebben gezien in het coalitieakkoord. „Ik ben teleurgesteld in de PvdA en D66. Deze partijen wilden niet meer asfalt om het landschap te sparen, maar de Duinpolderweg en de A8/A9 komen er toch."

Dat de coalitie door wil met het investeren in de komst van de onderzoeksreactor Pallas in Petten valt ook slecht bij de SP. Hietbrink en Van Liere zijn wel tevreden over de investeringen in duurzame energie en energiebesparing.

Bezuinigingen

Christel Portegies, directeur van de Cultuurcompagnie Noord-Holland, is gematigd positief. „De bezuinigingen op de Cultuurcompagnie gaan gewoon door. In die zin blijft het een zware tijd voor ons. Maar ik ben blij dat het project Cultuureducatie met kwaliteit toch doorgaat."

Directeur Ernest Briët van Landschap Noord-Holland is vooral gelukkig dat de vrijwilligers die actief zijn in de natuur ook na 2017 wordevndersteund. „We zijn ook blij dat wordt onderzocht of er geld bij moet komen voor moeilijk beheer-bare natuurterreinen en met de ambitie om het Nationaal Natuurnetwerk af te ronden. Al vragen we ons wel af wat de onttrekking van 33,6 miljoen uit de reserve voor gevolgen heeft."

NHD