Hans Wiegel – 13 miljard extra subsidie voor windmolens is van de gekke

• donderdag 7 mei 2015
  • Categorie: , ,
  • Het is tijd voor belastingverlaging voor ons allemaal

Hans Wiegel, 7-5-2015
    De overheid verleent subsidies om het gedrag van de burgers te beïnvloeden. In positieve zin, vindt ze. De contramal is het kunstmatig verzwaren van de kosten van een product, omdat de overheid vindt dat de aankoop en gebruik ervan niet goed voor de burgers is. Beide handelingen, subsidiëren of belasten, hebben iets bevoogdend: de overheid weet wat goed of slecht voor ons is. Het meest extreem van dit overheidshandelen is het gratis verstrekken van een product of een dienst. Gratis openbaar vervoer voor ouderen bijvoorbeeld.

Prutsen aan subsidies

Maar gratis bestaat niet. Gratis betekent dat een ander betaalt, want alleen de zon gaat voor niets op. Meestal zijn dat de belastingbetalers en daarvan weer vooral diegenen die meer belasting betalen dan een ander. De calculerende burger (en dat zijn wij Hollanders allemaal) maakt graag van die zogenaamde gratis of zwaar gesubsidieerde producten gebruik. Meestal wordt het dan voor de overheid te duur. Dus wordt er aan de subsidie geprutst. Voorbeeld: de kinderopvang. Eerst een forse subsidie, dan vanwege het succes erin gesnoeid. Uitkomst: minder kinderen naar de opvang.

Nog een voorbeeld: elektrische auto’s

Eind 2013 zagen we weer zo’n voorbeeld van een subsidiestroom die tot inventiviteit van vele burgers leidde: het kunstmatig bevorderen van de koop van auto’s die deels op elektriek uit de accu rijden. Als je die niet oplaadt en gewoon op benzine doorrijdt hou je je belastingkorting. Er ontstond een hausse in de verkoop. Voor een appel en een ei een nieuwe auto. Ook hier weer een prachtkans voor slimmeriken. En ja hoor. Het heeft even geduurd, maar nu zien we het.
    Kort geleden bleek dat vorig jaar bijna 10.000 elektrische auto’s (12 procent van het Nederlandse wagenpark van deze vierwielers) zijn geëxporteerd. Voor een mooie prijs, weet ik wel zeker. Ook naar Rusland. Misschien een goede bijdrage aan de luchtkwaliteit daar, maar de rijkskas hier kost het geld. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Een voorspelling: de subsidies zullen naar beneden worden bijgesteld en fors ook. De regering draait even aan de knoppen en klaar is Kees. Mocht u nog een graantje mee willen pikken: snel naar de dealer, koop zo’n auto. Misschien krijgt u er zelfs een thuis te monteren stekkerdoos bij cadeau! En dan op tijd weer snel exporteren.

Windmolens

Opmerkelijk is dat met de windmolens heel anders wordt omgegaan. Miljarden moeten we van de regering en parlement daar met z’n allen als belastingbetaler instoppen. De meeste burgers voelen daar niets voor. Zeker in het zicht en helemaal in hun achtertuin. We weten het allang: die molens draaien niet op wind maar op subsidies. Ze zorgen voor horizonvervuiling, maken lawaai en leiden tot kapitaalvernietiging, omdat het Energieakkoord zegt dat er vijf prima kolencentrales gesloten moeten worden.

Pas bleek dat de doelstelling van dit Energie-akkoord niet wordt gehaald. De Rekenkamer heeft becijferd dat nog 13 miljard euro extra subsidie voor windmolens op zee nodig is. Van de gekke! Dat moet natuurlijk niet gebeuren. Zo’n bedrag kunnen we beter stoppen in de spaarpot nodig voor belastingverlaging van ons allemaal.

ThE POST on line

Gisteren was er weer een heel gekleurd item bij nieuwsuur over de Duitse energie wendung. Nieuwsuur vertelt wel, juichent, dat 25% van de energie duurzaam is, maar houdt zijn kaken stijf op elkaar dat het CO2 verbruik in Duitsland fors gestegen is na de energie wendung: http://aardgas-update.nl/2014/12/duitsland-meer-windenergie-meer-betalen-en-meer-co2-hoe-kan-dat/

Verder kwamen er alleen maar lobby-isten aan het woord van het Duitse regeringsbeleid.

Op Jalta legde een natuurkundige uit dat met een fractie van het geld, nu besteed aan windenergie, wij kunnen werken aan de schier oneindige en schone energiebron: Thorium. (NB:Thor was de God van de donder!)
    Kernafval, nihil, bestaande kernafval kan worden verwerkt tot laag kernafval, een Thorium centrale kan niet ontploffen en zo zijn er nog vele andere voordelen.

Helaas mag dit niet van de EU. De reden is dat Frankrijk anders met zijn uranium centrales blijft zitten. En zoals bekend is de Franse lobby binnen de EU enorm groot, denk ook aan de Euro, die de Fransen wilden.

En omdat thorium een grote concurrent is van alternatieve energie bronnen, houdt de staatsomroep hierover zijn kaken stijf op elkaar. De kijkertjes mogen dit immers niet weten.

Wel valt er veel te lezen op de alternatieve media, maar die leest slechts 5% van de mensen. 95% gelooft braaf alles wat de staatsomroep vertelt, ook over dit onderwerp.

Daarom gaan wij door met het in het water gooien van geld, onder applaus van de NOS.