'Energie-akkoord kan in de prullenbak'

• woensdag 6 mei 2015
  • Categorie: , , ,

•  Het energieakkoord uit 2013 is onhoudbaar geworden. Dit komt doordat het kabinet, op last van de rechter, de Groningse gaskraan gedeeltelijk dicht moet draaien. Dat vindt voormalig Eneco-topman Rens Knegt.

Knegt is ook oud-directeur van Netbeheer Nederland, de koepelorganisatie van gas- en stroomnetwerken. Hij vindt dat er miljarden extra geïnvesteerd moeten worden door de overheid en dat het akkoord herzien moet worden. 'Stel dat de gasproductie gehalveerd wordt, en dat is realistisch, dan betekent dit dat er een enorm gat valt in de energievoorziening.'

Audio

Overgang naar duurzame energie

Het energie-akkoord stamt uit augustus 2013 en is een initiatief van de Sociaal-Economische Raad, toen nog onder leiding van de huidige Rabo-topman Wiebe Draijer. In 2023 moet volgens het akkoord 16% van de energie in Nederland duurzaam worden geproduceerd. Dat percentage lag in 2013 nog op 4%. Uiteindelijk is het streven om de energievoorziening in 2050 volledig duurzaam te laten zijn.

In het akkoord zijn daarnaast afspraken gemaakt over het terugdringen van de CO2-uitstoot. In 2050 moet 80 tot 95 procent minder CO2 worden uitgestoten dan in 1990. Ook werd overeenstemming op hoofdlijnen bereikt over de opwekking van duurzame energie met windmolens en zonne-energie.

FD 4 mei 2015,