Volgens de Volkskrant is het Britse eiland een puinhoop na de verkiezingen. Vertaald uit vooringenomen Volkskrant-Chinees: De Conservatieven vaagden de de Britse PvdA weg in de verkiezingen, en ook de groenige Libdems. Nu moet David Cameron enkele ‘dure’ verkiezingsbeloften inlossen. Daarvan is 1 zeer gunstig voor zowel het lieflijke Engelse landschap en het huishoudboekje van de Staat: het schappen van subsidies voor windmolens op land. De tweede belofte is het IN/UIT-referendum voor de EU, dat volgens het Forum voor Democratie van Thierry Baudet al mogelijk in 2016 plaatsvindt.
Wat de eerste belofte betreft, deze uitspraken van David Cameron zijn opgetekend door de County Times in Wales, waar rond het plaatsje Powys 5 windturbine-terreinen gepland staan, tegen de zin van de lokale bevolking.
“However, I want to make it clear that if there is a Conservative Government in place we will remove all subsidy for on-shore wind and local people should have a greater say.
“Frankly I think we have got enough on-shore wind and we have enough to be going on with, almost 10 per cent of our electricity needs, and I think we should give local people a say if they want to block these sorts of projects.
“The only way to stop more on-shore wind is to vote Conservative there is no other party with this policy. We are saying very clearly we would remove the subsidy and give local people the power to say yes or no.
“This would end the growth of on-shore wind and if that’s what you care about you must vote Conservative.”
John Cowper Powys, schrijver van Wolf Solent had er vast tegen te hoop gelopen, die klimaatbezwerings-machines.
Of Cameron wordt net als zijn evenknie Mark Rutte: voorspiegelen dat je tegenstander bent van exorbitante subsidies aan windturbine-terreinen, en vervolgens met je maatje Ed Nijpels 73 miljard euro aan windmolen en biomassa-subsidies doorduwen via het Energieakkoord. Laten wij van het positieve uitgaan dit keer. Het bedrijfsleven verklaarde volgens de Sunday Times al dat ook Offshore-windturbineterreinen niet rendabele investeringen zijn (tenzij de overheid massaal bijspringt zoals bij ons)
De komende Britse regering zit met nog een energie-kater: ze hebben een nieuwe kerncentrale in aanbouw in Somerset waarvan de ontwikkeling al 6 jaar achterloopt op schema, en met exorbitante ontwikkelingskosten. Tegelijk meldde de Sunday Times al dat het Energie en Klimaatministerie onder Cameron zal worden opgeheven, waarbij energie onder Economie en Innovatie komt.
Wat zal dit voor Nederland betekenen, als tussenland met de Grune Jerries (de Jerrycan is een Duitse vinding) aan de ene kant en de Angelsaksen aan de andere?