Súdwest-Fryslân: Windmolens langs afsluitdijk kan wel

• vrijdag 17 april 2015
  • Categorie: , , ,
  • Een drie-lijnsopstelling van windmolens langs de Afsluitdijk is mogelijk. De taakstelling om zo in 2020 316 megawatt windenergie op te wekken, is haalbaar. Dat heeft bureau Arcadis in opdracht van de gemeente Súdwest-Fryslân onderzocht. Wethouder Gea Akkerman van Súdwest-Fryslân wil met de uitslagen van het onderzoek minister Henk Kamp van Economische Zaken overtuigen om terug te komen op zijn eerdere besluit.
    Afgelopen week heeft Kamp besloten dat Fryslân windenergie moet opwekken voor de kust bij Makkum. De gemeente Súdwest-Fryslân wil dit niet.
    Een windpark in het IJsselmeer zou slecht zijn voor het toerisme in de regio. Wethouder Akkerman wil ook voor het voorstel van Súdwest-Fryslân lobbyen bij de leden van de Tweede Kamer. Provinciale Staten konden het eerder niet eens worden over de definitieve locatie voor de windmolens. In totaal moet Fryslân 530,5 megawatt aan windenergie opwekken van het Rijk.
    Yn wynpark yn de Iselmar soe min wêze foar it toerisme yn de regio. Wethâlder Akkerman wol ek foar it foarstel fan Súdwest-Fryslân lobbye by de leden fan de Twadde Keamer. Provinsjale Steaten koe it earder net iens wurde oer in definitive kar foar de wynmûnelokaasje. Mei-inoar moat Fryslân 530,5 megawatt oan wynenerzjy opwekke fan it Ryk.

Omrop Fryslân